POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Nacz... - Interpretacja - PDII415/1/20/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.05.2006, sygn. PDII415/1/20/06, Urząd Skarbowy w Legnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27.02.2006 r., (uzupełnionym dnia 16.03.2006 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia, czy od przychodu wykazanego w informacji PIT-8C za 2005 r. należy odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych, w sytuacji gdy Pana wynagrodzenie finansowane jest w części ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego a w części z budżetu państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 27.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 10.03.2006 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, tj. do przedstawienia wyczerpująco stanu faktycznego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem z dnia 16.03.2006 r.
Jak stanowi przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści pisma wynika, że w dniu 31 sierpnia 2005 r. zawarł Pan umowę z uczelnią na odbycie stażu absolwenckiego w ramach projektu "TWIPSA: Transfer Wiedzy do Przedsiębiorstw Dolnośląskich poprzez Staże Absolwenckie PWr". Umowa ta jest realizowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.6 pt. "Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer Wiedzy". Projekt finansowany jest w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% z budżetu państwa. Zgodnie z ww. programem został Pan skierowany na odbycie stażu do wytypowanego przedsiębiorstwa, natomiast podmiotem wypłacającym Panu jako stażyście dodatek stażowy jest uczelnia, która jako jednostka naukowa korzystająca z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych stała się Pana płatnikiem. Uczelnia nie odprowadzała od dodatków stażowych należnej składki na ubezpieczenie społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy. W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że w otrzymanej od płatnika informacji PIT-8C uwzględnione zostały w całości należności wypłacone Panu przez uczelnię w 2005 r. oraz, że nie otrzymał Pan od płatnika innych informacji o dochodach uzyskanych w 2005 r. w związku z odbywaniem stażu absolwenckiego. Jednocześnie wskazał Pan, że wykazany w informacji PIT-8C dodatek stażowy jest sumą należności wypłacanej za każdy miesiąc odbytego stażu - zgodnie z umową zawartą z uczelnią - i nie stanowi on dodatku stażowego w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wyrażono opinię, że dochód w postaci dodatku stażowego uzyskany przez Pana w 2005 r. nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy zważył, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia (pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł).
W sytuacji, gdy beneficjent pomocy (osoba prawna) zawarł umowę z osobami wykonującymi czynności przewidziane w projekcie, a więc bezpośrednio realizującymi program, wynagrodzenia wypłacane tym osobom, finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ulega bowiem wątpliwości, że w takim przypadku nie zmienia się źródło środków - pochodzą one w dalszym ciągu z bezzwrotnej pomocy.
Mając na względzie powołane przepisy oraz opisany stan faktyczny stwierdzić należy, że wypłacone przez uczelnię w 2005 r. należności w związku z odbywaniem stażu absolwenckiego w ramach projektu "TWIPSA" stanowią dla Pana źródło przychodu, w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Otrzymywane przez Pana wynagrodzenie, w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast pozostałe wynagrodzenie sfinansowane z budżetu państwa stanowi dla Pana dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym zobowiązany jest Pan do złożenia zeznania podatkowego za 2005 r., w którym wykazać należy dochód uzyskany przez Pana podlegający opodatkowaniu, tj. w części sfinansowanej z budżetu państwa.
Zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, tj. według stanu prawnego obowiązującego w 2005 r.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia - stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Legnicy