Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
P O S T A N A W I A
- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zatrudniła pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony na stanowisku murarza/brukarza ze stałym miesięcznym wynagrodzeniem. W umowie zostało określone, że miejscem wykonywania pracy jest siedziba pracodawcy. Następnie pracownik został oddelegowany do pracy na budowie w Belgii na czas określony tj. do końca trwania umowy o pracę. W pisemnym porozumieniu pomiędzy pracodawcą i pracownikiem o oddelegowaniu pracodawca zastrzegł sobie, że może w każdym czasie powierzyć pracownikowi wypłatę diet w czasie oddelegowania w wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002r. Wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę nie zostało zmienione.
Zdaniem Spółki oddelegowanie pracownika do wykonania pracy za granicą, w myśl art. 77 § 1 Kodeksu pracy, jest podróżą służbową, za którą należy się pracownikowi zwrot kosztów. Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety wypłacone pracownikowi za czas podróży służbowej (delegacji) do wysokości określonej w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy.
W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, powyższe stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.
Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz,. 176 z późn. zm.) nie zawiera pojęcia definicji podróży służbowej. Zostało ono określone w art. 77(5) Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) i oznacza: "wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy". Tak więc świadczenie pracy będzie uznane za wykonanie w ramach podróży służbowej wtedy, gdy odbywa się w miejscu, które według umowy o pracę nie jest miejscem stałego jej wykonania. Równocześnie ustawodawca nie określił, jak długo może trwać podróż służbowa.
- Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są diety i inne należności za czas:
- podróży służbowej pracownika,
- podróży osoby niebędącej pracownikiem
- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.
O tym, czy wyjazd służbowy pracownika może być uznany za podróż służbową nie decyduje rodzaj umowy zawartej z pracownikiem (umowa na czas określony lub nieokreślony) ale fakt, czy pracownik ma zadanie do wykonania poza miejscem, które zostało wskazane jako stałe miejsce pracy.
W przedstawionym stanie faktycznym, pracownik został oddelegowany do pracy w Belgii na czas obowiązywania umowy o pracę, natomiast w porozumieniu o oddelegowaniu (tj. o wyznaczeniu innego miejsca pracy niż zostało określone w umowie o pracę) pracodawca zastrzegł, że w każdym czasie może powierzyć pracownikowi pracę w innym miejscu, niż w miejscu oddelegowania na terenie Belgii. Należy stwierdzić, że zapisy powołanego przez Spółkę porozumienia wprowadziły zmianę określonego w umowie o pracę miejsca pracy.
Fakt, że pracodawca zastrzegł sobie prawo ponownej (kolejnej) zmiany miejsca pracy pracownika, nie oznacza, że pracownik oddelegowany na czas trwania umowy o pracę, do pracy na terenie Belgii, przebywa w podróży służbowej.
W przedstawionym stanie faktycznym będzie mieć zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 20 w/w ustawy, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których umowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, z wyjątkiem wynagrodzenia uzyskiwanego przez członka służby zagranicznej, w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych, poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości trzydziestu diet, z zastrzeżeniem ust. 15.
Zatem, część dochodu pracownika oddelegowanego do pracy za granicą, będzie mogła korzystać ze zwolnienia od opodatkowania do wysokości limitu określonego w powyższym przepisie.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie
dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.