POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP.005.IV/17/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.08.2006, sygn. DP.005.IV/17/2006, Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.07.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych postanawia uznać stanowisko Pani za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.07.2006 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Pani, uzupełniony dnia 11.08.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że płatnik wypłaca świadczenia pomocy materialnej dla uczniów z programu wyrównywania szans edukacyjnych uczniów pochodzących z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej przyznane przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Program ten jest częścią Narodowego Programu Stypendialnego w ramach którego uczniowie mogą liczyć na dofinansowanie m. in.wyżywienia, zakwaterowania, dojazdów do szkół, zakupu podręczników i pomocy szkolnych, zakupu odzieży i obuwia, kieszonkowego i innych wydatków związanych z edukacją.

Wyraża Pani stanowisko że dochód ten jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetów właściwej jednostki samorządu terytorialnego regulują przepisy rozdziału 8a (art. 90b - art. 90u) ww. ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z art. 90u ust. 1 tej ustawy uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa.

W oparciu o art. 90u ust. 1 ww. ustawy stypendium szkolne i zasiłek szkolny są świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy w myśl art. 90u ustawy o systemie oświaty ustalony jest na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy uczniom pochodzącym z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz środków własnych szkół i uczelni przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Zasady przyznawania w/w pomocy materialnej zostały określone w cytowanym Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 marca 2006r.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że pomoc materialna jest przyznana na podstawie wyżej cytowanego przepisu i ma charakter pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawanych uczniom pochodzącym z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej. Wypłacana przez płatnika pomoc materialna dla uczniów jest zatem pomocą, o której mowa w art. 90u ustawy o systemie oświaty i korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki, oraz stypendium dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności i wolontariacie wolne od podatku dochodowego są do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 380zł., o czym stanowi art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy. Zatem odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko Pani w sprawie przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia zdarzenia.

Od niniejszego postanowienia na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim