POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD/415-1/06/AM

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.03.2006, sygn. PD/415-1/06/AM, Urząd Skarbowy w Golubiu-Dobrzyniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PB4/005-SIP-22/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 27 stycznia br. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie formy opodatkowania prowadzonej działalności, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Golubiu-Dobrzyniu

uznaje za zgodne

z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego Pana stanowisko zawarte we wniosku z dnia 27 stycznia 2006 roku, w części dotyczącej opodatkowania przychodu z wytwarzania energii elektrycznej.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia br. złożył Pan w tutejszym organie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie formy opodatkowania prowadzonej działalności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Jak wynika ze złożonego wniosku, od 1 października br., w związku ze zmianą ustawy Prawo Energetyczne, nastąpiła zmiana zasad rozliczeń w obrocie energią elektryczną wytworzoną w odnawialnym źródle energii pomiędzy lokalnymi wytwórcami energii elektrycznej a przedsiębiorstwami energetycznymi posiadającymi koncesję na obrót energią elektryczną.

W myśl nowych uregulowań, przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane z urzędu do zakupu energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii od lokalnego wytwórcy energii ze źródeł odnawialnych, przy zastosowaniu ceny określonej na poziomie średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej w poprzednim roku obrotowym, ogłaszanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Dodatkowym przychodem dla wytwórców energii ze źródeł odnawialnych jest przychód uzyskany ze sprzedaży na Towarowej Giełdzie Energii praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia.

W Pana ocenie przychody uzyskane ze sprzedaży wytworzonej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych podlegają nadal opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Dokonując oceny przedstawionego stanu faktycznego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tutejszy organ zauważa co następuje.

W myśl art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504, z późn. zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane dalej "świadectwem pochodzenia".

Przepis ust. 6 art. 9e tejże ustawy stanowi, iż prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. Nr 103, poz. 1099, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.) - dalej: "ustawy" - opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Norma prawna określona w art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłącza możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym podatników wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

Przepis art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyła do art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), natomiast kapitały pieniężne i prawa majątkowe wymienione zostały w art. 10 ust. 1 pkt 7 wymienionej ustawy.

Ponieważ źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało wymienione w art. 6 ust. 1 ustawy, osiągane przez Pana przychody ze sprzedaży praw majątkowych podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże zbycie ww. praw majątkowych pozwala na kontynuację opłacania podatku dochodowego w formie ryczałtu ewidencjonowanego od przychodów osiągniętych z działalności gospodarczej polegającej na wytworzeniu energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii, gdyż okoliczność osiągnięcia przychodów z praw majątkowych, w tym ze sprzedaży prawa majątkowego wynikającego ze świadectwa pochodzenia, nie jest wymieniona w art. 8 cyt. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jako przesłanka do wyłączenia ze stosowania opodatkowania w tej formie osób uzyskujących przychody z działalności gospodarczej w zakresie wytworzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

Na podstawie przedstawionych okoliczności faktycznych należy stwierdzić, że w świetle obowiązującego stanu prawnego Pana stanowisko zawarte we wniosku uznać należy za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania przychodu z wytwarzania energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa

(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) naczelnik urzędu skarbowego stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Udzielenie interpretacji w myśl § 4 art. 14a następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, pisemna interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązania podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Golubiu-Dobrzyniu