Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ogłoszony w Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zmianami) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Urzędowi Gminy w X, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w sprawie zwolnienia od opodatkowania wypłacanego stypendium szkolnego zawarte we wniosku z dnia 3 lipca 2006 roku (data wpływu dnia 5 lipca 2006 roku) o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Uchwała nr (...) Rady Gminy z dnia 18 marca 2005 roku wprowadzony został regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Regulamin określa rodzaje pomocy materialnej o charakterze socjalnym, wymienia uprawnionych do uzyskania pomocy, warunki otrzymania świadczeń, formy pomocy materialnej, tryb i sposób przyznawania świadczeń, tryb i sposób wstrzymywania i cofania świadczeń. Stypendium szkolne przyznawane jest w oparciu o ustawę z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz.593, Nr 99 poz.1001 i Nr 273 poz.2703) i o ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U.Nr 256, poz.2572 z 2004 roku ze zm.), w myśl której Urząd Gminy wypłaca świadczenia pomocy materialnej dla uczniów tzw. stypendia szkolne, które zostały przyznane w oparciu o Regulamin udzielania pomocy materialnej.Do stypendiów wypłaconych w 2005 roku Gmina zastosowała art.21 ust.1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym przyjmowała oświadczenie PIT-2C i sporządziła informację o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S.
2. Przedmiot interpretacji: Przedstawiając powyższe Urząd Gminy zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa, czy wypłacając stypendia powinien zastosować art.21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zamiast art.21 ust.1 pkt 40b tej ustawy.
3. Stanowisko Wnioskodawcy: Jako własne stanowisko przedstawił pogląd, iż po analizie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zastosowanie w tym przypadku art.21 ust.1 pkt 40b było błędne, powinien być zastosowany art.21 ust.1 pkt 40 ustawy. Wnioskodawca uznał, że wypłacone stypendium ma charakter świadczenia pomocy materialnej dla uczniów pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty i powinno korespondować z art.21 ust.1 pkt 40 ustawy, a więc jest świadczeniem wolnym od podatku dochodowego.
4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art.21 ust.1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U.Nr 14, poz.176 z 2000 roku ze zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Z treści tego przepisu wynika, iż przewiduje on zwolnienie zarówno stypendiów szkolnych, jak i innego rodzaju świadczeń np. zasiłku szkolnego, mających charakter pomocy materialnej dla uczniów.
Warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego jest przyznanie świadczenia na podstawie określonych przepisów, w tym o systemie oświaty. Obecnie przepisami, które dają taką podstawę jest ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U.Nr 256, poz.2572 z 2004 roku ze zmianami), w której w rozdziale 8a pod nazwą "Pomoc materialna dla uczniów" określono warunki, formy oraz tryb przyznawania i wypłacania oraz wysokość pomocy materialnej dla uczniów. Zgodnie z tą ustawą środki pochodzące z budżetu państwa w formie dotacji celowej otrzymuje gmina na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywanie barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej uczniów. Świadczenia pochodzące z takich środków ustawodawca zwalnia od podatku dochodowego w całości na podstawie art.21 ust.1 pkt 40 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Urząd Gminy jako płatnik stypendiów i zasiłków szkolnych zwolnionych od podatku nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S. Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego jest prawidłowe.
Stąd postanowiono, jak w sentencji. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).