P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1419/UPO-415-PD-81/AM/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.06.2006, sygn. 1419/UPO-415-PD-81/AM/06, Urząd Skarbowy w Płocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, przedstawione we wniosku z dnia 27.03.2006r.o udzielenie interpretacji jako - prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik w 2005r. poniósł wydatki na remont lokalu mieszkalnego, który zajmuje na podstawie tytułu prawnego. Poniesione wydatki mieszczą się w zakresie określonym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy oraz spełniają wszystkie wymienione w ustawach warunki.

Przedmiot interpretacji: Czy w zeznaniu podatkowym za 2005 rok w ramach ulgi remontowej można dokonać odliczenia udokumentowanych fakturami VAT i uiszczonych w 2005r. zaliczek na poczet zakupu materiałów budowlanych, które dostarczone zostaną w 2006r. i wykorzystane do remontu lokalu mieszkalnego?

Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż poniesione przez Podatnika wydatki spełniają ustawowe wymogi dokonania w zeznaniu podatkowym za rok 2005 odliczenia w ramach ulgi remontowej.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U nr 202, poz.1956 ze zm./ wydatki remontowo-modernizacyjne poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art.27a i art.45 ust.3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. stanowi w art.27a ust.1 pkt 1, że podatek dochodowy od osób, o których mowa w art.3 ust.1, obliczony zgodnie z art.27, obniżony zgodnie z art.27b o składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust.2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a ponadto przedmiotowe wydatki: 1. mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy opublikowanym w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 (art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), 2. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej (art. 27a ust. 6 pkt 1 w/w ustawy), 3. nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 27a ust. 7 pkt 1 w/w ustawy), 4. dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 w/w ustawy).

Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych niż wyżej wymienionych warunków. Oznacza to, że poniesione przez podatnika wydatki na remont lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone od podatku w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Jak wynika z wyżej powołanych przepisów prawa podatkowego skorzystanie z ulgi remontowej jest możliwe wyłącznie w stosunku do wydatków poniesionych w roku podatkowym, za który dokonywane jest rozliczenie podatkowe.

Powyższe przepisy wprowadzają ograniczenie czasowe poniesienia wydatku, tzn. aby przedmiotowy wydatek / zapłata za materiał do remontu lub zapłata za wykonanie roboty, danej usługi/ można było odliczyć od podatku za dany rok podatkowy musi być faktycznie poniesiony, a więc sprzedawca materiałów do remontu lub też wykonawca przedmiotowej usługi musi otrzymać zapłatę w roku podatkowym, w którym podatnik tę zapłatę chce odliczyć od podatku, co musi zostać udokumentowane fakturą zgodnie z art.27a ust.6 pkt 1 ww. ustawy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia prawa odliczenia wydatku na remont od faktycznego wykonania remontu w danym roku podatkowym, lecz od faktycznego poniesienia wydatku na ten cel. Do odliczenia wystarczy zapłata za daną usługę remontową i udokumentowanie tej zapłaty zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wyżej powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że udokumentowana fakturą VAT i uiszczona przez podatnika w 2005r. zaliczka na poczet zakupu materiałów budowlanych, które mieszczą się w katalogu wydatków remontowych podlegających odliczeniu i wykorzystane zostaną do remontu lokalu mieszkalnego, do którego posiada tytuł prawny uprawnia do odliczeń od podatku przewidzianych w art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw / Dz. U Nr 202, poz.1956 ze zm./

Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono, jak w sentencji. Powyższej interpretacji udzielono zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym we wniosku, bez rozpatrywania załącznika. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Płocku