Temat interpretacji
Decyzja
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 17 maja 2006r. Nr PF/415-84/I/06 dotyczące udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
- uznając, że zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie utrzymuje się w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.
U z a s a d n i e n i e
Pismem z dnia 16 marca 2006r. (uzupełnionym pismem z dnia 12.04.2006r.) Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik nabył papiery wartościowe w dniu 25.01.2002r. u depozytariusza akcji spółki w Domu Maklerskim Penetrator S.A. Penetrator S.A. prowadził rachunek inwestycyjny papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu, przekazując go następnie do Domu Maklerskiego B.R.E.
Zdaniem Wnioskodawcy dochód ze zbycia przedmiotowych papierów wartościowych jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 19 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw.
Postanowieniem z dnia 17 maja 2006r. Nr PF/415-84/I/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził w sentencji, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy wskazał, że dochód uzyskany ze sprzedaży papierów wartościowych, które w dniu nabycia nie były dopuszczone do publicznego obrotu, nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych przewidzianego w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw.
Nie zgadzając się ze stanowiskiem zawartym w powyższym postanowieniu Podatnik - reprezentowany przez pełnomocnika - złożył zażalenie, w którym wnosi o zmianę postanowienia oraz orzeczenie, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. Zdaniem Podatnika zwolnienie przedmiotowych akcji z podatku dochodowego od osób fizycznych wynika z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw. Przesłanką zwolnienia z podatku nie jest to, czy w dacie nabycia akcji były one dopuszczone do publicznego obrotu, lecz to, czy w dacie sprzedaży były dopuszczone do publicznego obrotu. Przepis art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004r. mówił bowiem o akcjach, które są dopuszczone do obrotu publicznego, a nie o akcjach, które były dopuszczone do obrotu publicznego. Zaś nabycie tych akcji powinno było nastąpić na podstawie publicznej oferty, lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Na potwierdzenie powyższego powołuje wyrok WSA w Warszawie z dnia 18.01.2006r. sygn. akt nr III S.A./Wa 3092/05 oraz stwierdza, że przedmiotowe akcje zostały nabyte na podstawie publicznej oferty, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) tej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.
Jak stanowi art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r., od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu, przy czym powyższe nie ma zastosowania, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (art. 30b ust. 4).
Jednakże stosownie do treści art.19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art.52 pkt 1 lit.b) ustawy z 26.07.1991r. w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004r.
Zatem dochody uzyskane po dniu 31.12.2003r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jeżeli papiery te zostały wymienione w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004 r., oraz zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r.
Papierami wartościowymi zaś, o których mowa w art.52 pkt 1 lit.b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. są takie papiery wartościowe, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabyte na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art.92 lub 93 przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. Nr 118, poz. 754 ze zm).
W świetle powyższego wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r. i które są dopuszczone do obrotu publicznego i nabyte:
- na podstawie oferty publicznej, bądź
- na giełdzie papierów wartościowych, bądź,
- w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, bądź,
- na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotowe akcje nie spełniły określonych powyżej warunków uprawniających do wyłączenia z opodatkowania przychodu uzyskanego z ich sprzedaży. Akcje te bowiem były dopuszczone do obrotu publicznego w dniu sprzedaży, jednakże zostały nabyte z rachunku inwestycyjnego papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu, co oznacza, że nie zostały nabyte ani na podstawie oferty publicznej, ani na giełdzie papierów wartościowych, ani w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym.
Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, że dochód uzyskany w 2005r. z odpłatnego zbycia akcji nabytych w 2002r. z rachunku inwestycyjnego papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu - nie korzysta z wyłączenia od podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.
Mając jednak na uwadze podniesioną kwestię nabycia przedmiotowych akcji na podstawie publicznej oferty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi - Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa, że:
W celu oceny, czy nabycie akcji nastąpiło na podstawie "publicznej oferty", należy wyjaśnić, czym jest taka oferta. Definicji "publicznej oferty" nie zawiera ustawa z dnia 21.08.1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.). Ustawodawca nie zawarł również takiej definicji w ustawie z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem w celu wyjaśnienia znaczenia terminu "publicznej oferty" należy odnieść się do wykładni językowej.
Definicję oferty zawiera art. 66 § 1 ustawy z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), z treści którego wynika, że jest to oświadczenie woli jednej strony adresowane do drugiej strony w celu zawarcia umowy, określające jej istotne postanowienia. Natomiast w świetle definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod redakcją M. Szymczaka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1996 r., tom II L-P, str. 1022) "publiczny" oznacza: dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich. A zatem mówiąc o publicznym charakterze oferty należy mieć na względzie powszechny dostęp do akcji przez ogół społeczeństwa bez względu na liczbę osób, do których jest skierowana oferta. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27.05.2003r., sygn. akt nr SA/Bk 1403/02).
Jak wskazano już powyżej, z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik nabył papiery wartościowe u depozytariusza akcji spółki z rachunku inwestycyjnego papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu, co oznacza, że oferta sprzedaży akcji była skierowana do ściśle określonych adresatów. Zatem w świetle powyższego brak jest możliwości uznania, że przedmiotowe akcje zostały nabyte na podstawie publicznej oferty.
Z kolei odnosząc się do kwestii powołanego wyroku WSA w Warszawie z dnia 18.01.2006r. sygn. akt nr III S.A./Wa 3092/05 organ odwoławczy stwierdza, iż przedstawione w tym wyroku stanowisko Sądu jest tożsame ze stanowiskiem organu pierwszej instancji.
Tym samym postanawia się jak w sentencji.