Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko płatnika Przedsiębiorstwo ... przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2006r., który wpłynął w dniu 8 maja 2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania świadczenia na rzecz pracownika w postaci korzystania z samochodu służbowego dla celów prywatnych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 maja 2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 4 lipca 2006r. tut. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 17 lipca 2006r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści ww. wniosku wynika, że wnioskodawca - Przedsiębiorstwo ... - na podstawie umowy użyczenia podejmuje się użyczenia samochodu osobowego marki Polonez ATU (rocznik 1997, przebieg powyżej 170 tysięcy kilometrów) swojemu pracownikowi w celach prywatnych - dojazdu do pracy. Zgodnie z ww. umową pracownik będzie zobowiązany do ponoszenia kosztów:
- opłat za paliwo - proporcjonalnie do ilości przejechanych kilometrów przez pracownika w celach prywatnych w odniesieniu do całkowitej ilości kilometrów przejechanych w danym miesiącu;
- bieżącej eksploatacji - materiałów eksploatacyjnych (oleje, płyny), części zamiennych, napraw bieżących - proporcjonalnie do ilości przejechanych kilometrów przez pracownika w celach prywatnych w odniesieniu do całkowitej ilości kilometrów przejechanych przez samochód od momentu zawarcia umowy użyczenia.
Ponadto ustalono dzienny limit kilometrów zgodny z długością trasy z miejsca zamieszkania do miejsca zatrudnienia oraz średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów.
Zakres działalności gospodarczej wnioskodawcy nie obejmuje wynajmu samochodów. Nie ma możliwości określenia cen rynkowych wynajmu dla Poloneza ATU (rocznik 1997, przebieg powyżej 170 tysięcy kilometrów), gdyż brak jest ofert rynkowych obejmujących pojazdy o ww. parametrach.
Zdaniem wnioskodawcy pracownik nie osiąga żadnego przychodu z tytułu użyczenia samochodu od Przedsiębiorstwa ... , gdyż samodzielnie i w pełni ponosi koszty eksploatacji samochodu w zakresie wskazanym w umowie użyczenia.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Art. 12 ust. 1 ww. ustawy podatkowej stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia (art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Przedsiębiorstwo ... na podstawie umowy użycza swojemu pracownikowi samochodu osobowego marki Polonez ATU (rocznik 1997, przebieg powyżej 170 tysięcy kilometrów) do celów prywatnych - dojazdu do pracy. Na podstawie ww. umowy pracownik będzie zobowiązany do ponoszenia kosztów:
- opłat za paliwo - proporcjonalnie do ilości przejechanych kilometrów przez pracownika w celach prywatnych w odniesieniu do całkowitej ilości kilometrów przejechanych przez samochód w danym miesiącu;
- bieżącej eksploatacji, tj. materiałów eksploatacyjnych (oleje, płyny), części zamiennych, bieżących napraw - proporcjonalnie do ilości przejechanych przez pracownika kilometrów w celach prywatnych w odniesieniu do całkowitej ilości kilometrów przejechanych przez samochód od momentu zawarcia umowy użyczenia.
Dodatkowo ustalono dzienny limit kilometrów zgodny z długością trasy z miejsca zamieszkania do miejsca zatrudnienia oraz średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów.
W związku z faktem, iż udostępnienie pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych nie zostało wymienione w katalogu przychodów wolnych od podatku dochodowego od osób fizycznych, należy stwierdzić, że ww. częściowo odpłatne świadczenie stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy.
Zakres działalności gospodarczej Przedsiębiorstwa ... nie obejmuje wynajmu samochodów. Zatem wartość przedmiotowego świadczenia należy ustalić z zastosowaniem zasady zawartej w art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. według cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług wynajmu lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia pomniejszonych o ww. koszty użytkowania samochodu służbowego dla celów prywatnych ponoszone przez pracownika.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia oraz przyjmując datę tego zdarzenia na dzień wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... .