Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U.z 2005r. Nr 8 poz.60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 marca 2006 roku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, za prawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą wykonując usługi sportowe jako profesjonalny piłkarz. W styczniu 2005r. zawarty został kontrakt z Klubem Piłkarskim "...." na mocy którego zawodnik zobowiązany jest za wynagrodzeniem do świadczenia usług na rzecz klubu. Z kontraktu wynika ,że będzie się Pan rozliczał z klubem wystawiając za wykonywane usługi faktury VAT Dodatkowo, kontrakt przewiduje świadczenia pieniężne wypłacane przez klub w formie premii za osiągnięcie określonego efektu. Premie wypłacane są na podstawie umowy zlecenia wystawionej przez klub w oparciu o przepis art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a nie na podstawie faktury VAT wystawionej przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym stawia Pan pytanie:
czy wypłacane przez klub premie mogą być rozliczane poza prowadzoną działalnością gospodarczą ?
Stoi Pan na stanowisku, iż zarówno wynagrodzenie jak i otrzymywane premie powinny być wypłacane przedsiębiorcy na podstawie wystawionych faktur VAT, bowiem są to świadczenia otrzymywane za wykonanie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje:
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.),wśród źródeł przychodów, określonych w art. 10 wyróżnia:- działalność wykonywaną osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2) oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3).
W myśl definicji zawartej w art. 5a pkt 6 cyt. ustawy , za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.
Natomiast przepisy art. 13 w/w ustawy określają przychody z działalności wykonywanej osobiście, do których zalicza się m.in.:
- przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej , oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2)
- przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a). osoby fizycznej, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b). właściciela (posiadacza) nieruchomości, w których lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora, jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością, - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt. 9, (art. 13 pkt 8).
W odniesieniu do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 i pkt 8 cyt. ustawy mają zastosowania przepisy art. 41 ust. 1, z których wynika obowiązek poboru zaliczek na podatek przez płatnika.
Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust.4 zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).
Natomiast na podstawie art. 41 ust. 2 cyt. ustawy płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od wypłaconych należności z tytułu umów o dzieło lub umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie , że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 3.
Skoro zawodnik klubu zgodnie z zawartą umową świadczy usługi sportowe na rzecz klubu w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności
gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, to uzyskane z tego tytułu przychody nie mogą być zaliczone do źródeł przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2).
W świetle wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, że przychody wypłacane przez klub dla zawodnika z tytułu świadczenia usług sportowych w ramach prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu według zasad przewidzianych dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Klub jako płatnik wypłacający świadczenie pieniężne zawodnikowi nie ma obowiązku poboru zaliczek, o których mowa w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, pod warunkiem że podatnik złoży oświadczenie o wykonywaniu tych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Reasumując, w opisanym stanie prawnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje Pana stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.
Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.