Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 - tekst jednolity ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 03.04.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące odliczenia w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego wydatków
poniesionych tytułem zakupu bramy garażowej jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z opisanym stanem faktycznym w 2005 roku poniósł Pan wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego, dotyczące zakupu drzwi garażowych do pomieszczenia stanowiącego garaż na wspólnym fundamencie budynku.
Stanowisko podatnika:(...) "garaż nie jest obiektem wolno stojącym tylko posadowionym na fundamencie wraz z domem, dlatego uważam, że przysługuje mi odpis w ramach ulgi remontowej z tytułu zakupu bramy garażowej".
Rozpatrując wniosek w oparciu o obowiązujący stan prawny stwierdza się co następuje:
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu
obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
W/w art. 27a ust. 1 pkt 1 stanowił, że podatek dochodowy zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Równocześnie ustawodawca w art. 27a ust. 19 upoważnił ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w porozumieniu z właściwym ministrem do spraw finansów publicznych, do określenia, w drodze rozporządzenia; rodzajów wydatków, o których
mowa w wyżej powołanym przepisie. W wykonaniu powyższej delegacji ustawowej Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa wydał rozporządzenie z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788) i w załączniku nr 1 zamieścił szczegółowy wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego, gdzie w pkt 6 wymienił przy tym wbudowanie nowych, wymiana lub remont okien oraz drzwi zewnętrznych.
W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane (Dz. U. Nr 207 poz. 2016 ze zm) ilekroć mowa jest o budynku, należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2 ustawy). Z kolei pod pojęciem "budynek mieszkalny jednorodzinny" ustawa nakazuje rozumieć budynek wolno stojący albo
budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej, grupowej, służący zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie jedną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczajacej 30% powierzchni całkowitej budynku (art. 3 pkt 2a ustawy).
W ocenie tutejszego organu podatkowego, niewątpliwym jest, że zakupiona brama garażowa spełnia również funkcję drzwi zewnętrznych budynku mieszkalnego i może podlegać odliczeniu w ramach ulgi remontowo modernizacyjnej, przy spełnieniu wszystkich wyżej przedstawionych warunków.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast
właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie § 5.
Tutejszy organ podatkowy nie oceniał treści załączonych do wniosku dokumentów.
W dacie wydania postanowienia nie toczyły się: postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.