Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że w xxxxxx BANKU posiadają Państwo wspólny rachunek oszczędnościowo rozliczeniowy. Bank nalicz... - Interpretacja - PDFN/415-49/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.12.2005, sygn. PDFN/415-49/2005, Urząd Skarbowy w Będzinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że w xxxxxx BANKU posiadają Państwo wspólny rachunek oszczędnościowo rozliczeniowy. Bank naliczając podatek od odsetek, które wynoszą 0,60 zł zaokrągla tę kwotę do 1,00 zł, co skutkuje podatkiem w wysokości 0,20 zł a więc obliczony i pobrany przez bank podatek faktycznie wynosi 33,33 % kwoty odsetek. Oprócz tego bank łączy odsetki uzyskiwane przez podatników na wspólnym koncie i nalicza podatek od łącznej kwoty odsetek.

Państwa zdaniem:
1. Rachunek oszczędnościowo rozliczeniowy nie należy do kategorii lokat, których celem jest osiąganie dochodów, lecz podobnie jak rachunek osób prowadzących działalność gospodarczą pomaga gospodarować wpływającymi na rachunek świadczeniami emerytalnymi na bieżące utrzymywanie się i bieżące regulowanie przez bank należności (opłaty za telefon, TV, energię elektryczną, wodę, opłaty komunalne itp.) a więc nie należy w tym przypadku stosować przepisu art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.).
2. Art. 30a ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym nie określa dolnej granicy kwoty podlegającej opodatkowaniu, dlatego stosowanie dolnej granicy opodatkowania odsetek na podstawie innych przepisów nie jest właściwe i nie powinno być stosowane.
3. Gramatyczna wykładnia przepisu art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy nie pozostawia wątpliwości co do tego, że podmiotem opodatkowania jest określony podatnik. Gdyby wolą ustawodawcy było opodatkowanie odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na wspólnym rachunku bankowym podatników to w ww. przepisie użyłby zwrotu "na rachunku podatników" a nie "na rachunku podatnika" , dlatego łączenie dochodów z odsetek i łączne naliczanie zryczałtowanego podatku współwłaścicielom konta jest niewłaściwe.

Niniejszym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie dokonał oceny Państwa stanowiska, odnosząc się do kwestii przedstawionych w punkcie 1 i 2.
Odnośnie kwestii wymienionej w punkcie 3, dotyczącej naliczania podatku od łącznych dochodów z odsetek zgromadzonych na wspólnym koncie podatników Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie wydał odrębne postanowienie.

Ad.1. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie informuje, że w świetle przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, stanowią przychody z kapitałów pieniężnych.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Jak stanowi wyżej cytowany przepis ustawodawca nie czyni wyjątków w zakresie posiadanego rachunku bankowego czy innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, czyni natomiast wyjątek jedynie dla środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą (opodatkowanych jako przychody z działalności gospodarczej).
Z przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego wynika, że w związku z posiadanymi środkami (które nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą) na rachunku bankowym (rachunek oszczędnościowo rozliczeniowy do takich należy) uzyskali Państwo przychody (otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze) w postaci odsetek i w świetle obowiązujących ww. przepisów od tych przychodów pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy, a więc zawarte przez Państwa w piśmie stanowisko w tej kwestii jest nieprawidłowe.

Ad.2.Stosownie do cytowanego wyżej art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek (...) pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. Przepis nie zawiera ani dolnej ani górnej granicy dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu, natomiast kwestie dokonywania zaokrągleń reguluje art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.), zgodnie z którym podstawy opodatkowania zaokrągla się do pełnych złotych, a kwoty podatków, odsetek za zwłokę oraz opłat prolongacyjnych do pełnych dziesiątek groszy. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 63 § 2 wyżej powołanej ustawy Minister Finansów w dniu 24 grudnia 2002 r. wydał rozporządzenie w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 240, poz. 2063).
Zgodnie z § 13 wyżej wymienionego rozporządzenia zaokrąglanie podstaw opodatkowania, następuje w ten sposób, że kwoty wynoszące:
1. mniej niż 50 groszy pomija się,
2. 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
Zaokrąglanie kwot podatków następuje w ten sposób, że kwoty wynoszące:
1. mniej niż 5 groszy pomija się,
2. 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy.
Zgodnie z § 15 i § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 165, poz. 1373), które weszło w życie 1 września 2005 r. a ww. rozporządzenie z 24 grudnia 2002 r. straciło moc, to jednak zaokrąglanie podstaw opodatkowania, kwot podatków, odsetek za zwłokę, oprocentowania nadpłat, wynagrodzeń przysługujących płatnikom lub inkasentom oraz opłaty prolongacyjnej następuje do dnia 31 grudnia 2005 r. na zasadach w nim określonych. Reasumując, zawarte w Państwa piśmie stanowisko o braku podstaw prawnych dotyczących dokonywania zaokrągleń jest nieprawidłowe .

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie informuje, że w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 20 maja 2002 r., znak PB5/RB- 033-230-1269/002 (publ. Biuletyn Skarbowy 2002/3/15) na temat opodatkowania dochodów kapitałowych, rachunek oszczędnościowo- rozliczeniowy (ROR) występuje obok innych rachunków podatnika na przykład książeczek obiegowych, rachunków na żądanie " a vista".

Urząd Skarbowy w Będzinie