
Temat interpretacji
Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie działając w trybie art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) zmienia informację udzieloną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z dnia 10 lutego 2004 roku Nr PD-3/415-4/04 będącą odpowiedzią na zapytanie w sprawie zwolnienia rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika oraz emerytów i rencistów w związku z stosunkiem łączącym ich poprzednio z zakładem pracy.
Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 roku poz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Pojęcie znaku jest bardzo szerokie i może dotyczyć każdego dowodu - bez względu na jego nazwę - który może być wymieniony na określony towar lub usługę; będzie to np. kupon. W konsekwencji, w stanie prawnym obowiązującym w 2004 roku, podobnie jak to miało miejsce w latach ubiegłych, ze zwolnienia - w limitowanej wysokości - korzysta wartość biletu do kina, teatru lub wartość karnetu na basen czy siłownię, jeżeli ich zakup został w całości sfinansowany ze środków ZFŚS. Opodatkowaniu podlega natomiast wartość bonu, talonu i innych znaków uprawniających do wymiany na towary i usługi. Chodzi tu w szczególności o bony towarowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 roku. Bilety na imprezy sportowe i kulturalne, jak i inne n/w świadczenia rzeczowe nie uprawniają posiadacza do wymiany ich na inne towary lub usługi, w związku z powyższym - w rozumieniu powołanych przepisów - jeżeli zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych oraz ich wartość nie przekroczy 380 zł. mieszczą się w definicji rzeczowych świadczeń i są zwolnione z podatku dochodowego.
Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 zwolnione przedmiotowo są również świadczenie rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł. Z kolei art. 21 ust. 1 pkt 92 zwalnia świadczenia rzeczowe (w naturze) lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń, przysługujące na podstawie odrębnych przepisów członkom rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów i rencistów - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Pod pojęciem świadczeń rzeczowych wymienionych w w/w przepisach należy rozumieć także m. in. bilety na imprezy sportowe, kulturalno - oświatowe, bilety na basen, karnety na siłownię, na wyciągi narciarskie itp., a zatem wydatki te będą również podlegać zwolnieniu do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. W związku z powyższym wyjaśnienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w nowym Sączu z dnia 10 lutego 2004 roku w niniejszej sprawie jest nieaktualne. Jednocześnie przeprasza się za zwłokę w wydaniu niniejszego sprostowania w przedmiotowej sprawie.
