Działając na podstawie przepisu art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Podkarpackiego... - Interpretacja - PUS.I/423/9/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.02.2004, sygn. PUS.I/423/9/2004, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisu art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, w odpowiedzi na pismo (znak: DK/189/2004) z dnia 14.01.2004 r. złożone w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 19.01.2004 r. w sprawie opodatkowania świadczeń z tytułu używania przez pracowników samochodów osobowych będących ich własnością, na potrzeby zakładu pracy, w celu odbycia podróży służbowej oraz wypłaconych w styczniu 2004 r. ryczałtów za używanie samochodów w jazdach lokalnych za grudzień ubiegłego roku, informuje:

W myśl znowelizowanego a obowiązującego od 1.01.2004 r. przepisu art. 21 ust 1, pkt 16 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika, jak również diety i inne należności za czas podróży osób niebędących pracownikami do wysokości określonej przepisach wydanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Regulacje w tym zakresie zawierają dwa rozporządzenia z 19.12.2002 r.: w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990) oraz w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami (Dz. U. Nr 236, poz. 1191 ze zm.).

W sytuacji gdy osoba nie jest pracownikiem powyższe zwolnienie - w myśl art. 21 ust. 13 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie miało zastosowanie pod warunkiem, że otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13, pkt 5 ustawy o podatku dochodowym w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W myśl § 5 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia w sprawie podróży na obszarze kraju oraz § 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie podróży poza granicami kraju, pracodawca na wniosek pracownika może wyrazić zgodę na odbycie podróży służbowej samochodem osobowym będącym własnością pracownika. W tym przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu ustaloną przez pracodawcę, jednak w wysokości nieprzekraczającej limitów określonych rozporządzeniem.

Mając powyższe na uwadze państwa stanowisko w sprawie jest właściwe.

Natomiast ryczałty za jazdy lokalne za grudzień ubiegłego roku wypłacone w miesiącu styczniu 2004 r., czyli w momencie nieobowiązywania już zwolnienia podatkowego wynikającego uprzednio z art. 21 ust. 1 pkt 22 w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych w myśl zasady wyrażonej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mówiącej, że opodatkowaniu podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i inne wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jak z tego wynika decyduje tutaj data wypłaty świadczenia a nie okres, za który się należy świadczenie.

Reasumując prezentowane stanowisko w tym zakresie jest błędne.

Podkarpacki Urząd Skarbowy