Temat interpretacji
Działając na podstawie przepisu art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, w odpowiedzi na pismo (znak: DK/189/2004) z dnia 14.01.2004 r. złożone w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 19.01.2004 r. w sprawie opodatkowania świadczeń z tytułu używania przez pracowników samochodów osobowych będących ich własnością, na potrzeby zakładu pracy, w celu odbycia podróży służbowej oraz wypłaconych w styczniu 2004 r. ryczałtów za używanie samochodów w jazdach lokalnych za grudzień ubiegłego roku, informuje:
W myśl znowelizowanego a obowiązującego od 1.01.2004 r. przepisu art. 21 ust 1, pkt 16 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika, jak również diety i inne należności za czas podróży osób niebędących pracownikami do wysokości określonej przepisach wydanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Regulacje w tym zakresie zawierają dwa rozporządzenia z 19.12.2002 r.: w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990) oraz w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami (Dz. U. Nr 236, poz. 1191 ze zm.).
W sytuacji gdy osoba nie jest pracownikiem powyższe zwolnienie - w myśl art. 21 ust. 13 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie miało zastosowanie pod warunkiem, że otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
- w celu osiągnięcia przychodów lub
- w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
- przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
- przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13, pkt 5 ustawy o podatku dochodowym w związku z wykonywaniem tych funkcji.
W myśl § 5 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia w sprawie podróży na obszarze kraju oraz § 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie podróży poza granicami kraju, pracodawca na wniosek pracownika może wyrazić zgodę na odbycie podróży służbowej samochodem osobowym będącym własnością pracownika. W tym przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu ustaloną przez pracodawcę, jednak w wysokości nieprzekraczającej limitów określonych rozporządzeniem.
Mając powyższe na uwadze państwa stanowisko w sprawie jest właściwe.
Natomiast ryczałty za jazdy lokalne za grudzień ubiegłego roku wypłacone w miesiącu styczniu 2004 r., czyli w momencie nieobowiązywania już zwolnienia podatkowego wynikającego uprzednio z art. 21 ust. 1 pkt 22 w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych w myśl zasady wyrażonej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mówiącej, że opodatkowaniu podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i inne wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jak z tego wynika decyduje tutaj data wypłaty świadczenia a nie okres, za który się należy świadczenie.
Reasumując prezentowane stanowisko w tym zakresie jest błędne.