Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na rzecz Rady Rodziców działającej przy szkole publicznej
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Pan pismem z dnia 02.03.2005 r. - uzupełnionym w dniu 18.04.2005 r. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik dokonuje wpłat na rzecz Rady Rodziców działającej przy szkole publicznej.
W złożonym wniosku zadano pytanie: czy odliczeniu od dochodu osobistego z tyt. darowizny podlegają odliczeniu kwoty przekazane na rzecz Rady Rodziców.
Podatnik uważa, że odliczeniu od dochodu podlegają kwoty przekazane na konto bankowe Rady Rodziców tj. organizacji realizującej cele edukacyjno-oświatowe.
Stosownie do treści art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) podstawę obliczenia podatku z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9,art. 24 ust. 1,2,4,4a-4e, ust. 5c, 6, 8, ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:
- określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami), organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,
- kultu religijnego
w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł.
Od dochodu podlegają odliczeniu darowizny przekazane organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w sferze pożytku publicznego, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, które to darowizny zostały przeznaczone na cele określone w tej ustawie realizowane przez te organizacje.
Przepis stanowiący podstawę prawną dokonywania odliczeń z tytułu darowizn odwołuje się do przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami), która weszła w życie z dniem 01.01.2004 r.
Organizacje - których obdarowanie umożliwia skorzystanie z ulgi podatkowej - to niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzonej na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej o stosunkach Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Z tych też względów Ministerstwo Finansów zwróciło do Ministerstwa Polityki Społecznej, jako organu właściwego w sprawie interpretowania unormowań ostatnio powołanej ustawy, z prośbą o opinię czy rady rodziców można uznać za organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy.
Z otrzymanej opinii jednoznacznie wynika, iż radę rodziców, będących społecznym organem szkoły lub przedszkola, nie można uznać za organizację pozarządową zdefiniowaną w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Stanowisko to dotyczy zarówno rad rodziców w szkołach (przedszkolach) publicznych jak i niepublicznych, w których statut wymienia jako jeden z organów tej placówki radę rodziców. Za organizację pozarządową w rozumieniu przepisów powołanej ustawy nie sposób uznać także nieformalnej reprezentacji rodziców szkoły (przedszkola) niepublicznego, w którym statut nie przewiduje utworzenia rady rodziców.
Zdaniem Ministerstwa Polityki Społecznej, o kwalifikacji szkoły (przedszkola) niepublicznej jako organizacji pozarządowej decyduje charakter podmiotu, który zakłada i prowadzi tę szkołę lub placówkę. Za organizację pozarządową można uznać tylko taką szkołę lub placówkę, która nie jest zakładana lub prowadzona przez przedsiębiorcę.
W świetle powyższego należy uznać, iż darowizny przekazywane począwszy od 1 stycznia 2004 roku przez osoby fizyczne na rzecz rad rodziców w szkołach (przedszkolach) zarówno tych publicznych jak i niepublicznych, na realizowane przez te organy cele oświatowe, nie podlegają odliczeniu od dochodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).
Mając na uwadze powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.