POSTANOWIENIE - Interpretacja - PB-415-7(6)/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.06.2005, sygn. PB-415-7(6)/05, Urząd Skarbowy w Sępólnie Krajeńskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie: - art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tj.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. w ... z dnia 15 marca 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie płatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim postanawia

- udzielić pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego stwierdzając, iż stanowisko przedstawione przez płatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ... pismem z dnia 15 marca 2005 r. złożył żądanie w sprawie udzielenia przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania kwoty dofinansowania do wycieczki krajowej turystyczno - krajoznawczej (150,00 zł) oraz wartości otrzymanego bonu towarowego (50,00 zł) przez byłych pracowników, tj. emerytów i rencistów oraz osoby przebywające na zasiłku i świadczeniu przedemerytalnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakład obejmuje opieką socjalną byłych pracowników emerytów i rencistów oraz osoby na zasiłkach i świadczeniach przedemerytalnych. Zakład dofinansował do wycieczki krajowej turystyczno - krajoznawczej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych kwotę 150,00 zł na emeryta i rencistę oraz osobę na zasiłku i świadczeniu przedemerytalnym. Ponadto otrzymali oni bony towarowe o nominale 50,00 zł. Osoby powyższe nie osiągają przychodu w zakładzie.

W związku z tym postawiono pytanie, czy od emeryta i rencisty oraz osoby na zasiłku i świadczeniu przedemerytalnym kwota dofinansowana do wycieczki oraz wartość otrzymanego bonu są wolne od opodatkowania. Jeżeli nie to jaką należy im wystawić informację PIT.

Prezentując swoje stanowisko wskazano, iż kwota dofinansowania do wycieczki oraz wartość bonu towarowego ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla emeryta i rencisty łącznie do wysokości 2.280,00 zł stanowią kwotę wolną od podatku. Natomiast kwota dofinansowania do wycieczki oraz wartość otrzymanego bonu towarowego ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla osób przebywających na zasiłku i świadczeniu przedemerytalnym, objętych przez zakład opieką socjalną nie są zwolnione od opodatkowania i stanowią ich przychód. W związku z tym należy im wystawić po zakończeniu roku informację PIT-8C w celu rozliczenia się, gdyż nie ma możliwości w tym przypadku pobrania podatku w zakładzie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są ,,świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł."

Zgodnie z art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy ,,Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach."

Stosownie do art. 42a ww. ustawy ,,Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych."

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i obowiązujących norm prawnych wskazanych powyżej wynika, że wartość bonu towarowego i dofinansowanie do wycieczki krajowej turystyczno - krajoznawczej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów, z tytułu łączącego ich uprzednio z zakładem pracy stosunku pracy, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38 cytowanej ustawy korzysta ze zwolnienia od podatku. W przypadku natomiast osób przebywających na zasiłku i świadczeniu przedemerytalnym wartość bonu towarowego i dofinansowanie do wycieczki krajowej turystryczno - krajoznawczej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Na powyższe płatnik obowiązany jest sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) w terminie i na zasadach określonych w wyżej powołanym art. 42a.

Reasumując należy stwierdzić, że stanowisko płatnika w niniejszej sprawie jest prawidłowe.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i stan prawny obowiązujący w dniu jej datowania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim informuje ponadto, iż powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Sępólnie Krajeńskim