- Interpretacja - ZD/406-23-1/PIT/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.06.2005, sygn. ZD/406-23-1/PIT/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Jednostka, w regulaminie gospodarowania środkami z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dokonała zapisu, iż pracownik może ubiegać się o refundację biletów do kina do wysokości 100 zł rocznie. Pracownicy we własnym zakresie dokonują zakupu biletów, a następnie otrzymują zwrot poniesionych wydatków, po przedstawieniu wykorzystanego biletu.

W związku z powyższym, Jednostka zwróciła się z zapytaniem, czy wydatki poniesione z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego do kwoty 380 zł rocznie, a dopiero od nadwyżki należy potrącić podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskującej, refundacja biletów została zwolniona z podatku dochodowego do wysokości 380 zł rocznie. W przypadku, gdy wartość przypadająca na pracownika w danym roku podatkowym przekroczy kwotę 380 zł, nadwyżka traktowana jest jako składnik wynagrodzenia i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowy od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm. ), zgodnie z którym, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych świadczeń, a w szczególności : wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry określona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone przez pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, uprzejmie informuje, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi bowiem, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń, otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej, w roku podatkowym kwoty 380 zł ; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Ze zwolnienia, w ramach cytowanego powyżej przepisu, korzystać mogą jedynie świadczenia dla pracowników, o charakterze rzeczowym, finansowane w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub funduszy związkowych.

W świetle powołanego powyżej przepisu, stanowisko Spółki, iż wartość świadczenia wypłaconego pracownikowi z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jako zwrot poniesionego przez niego wydatku, objęta jest zwolnieniem, należy uznać za nieprawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pracownicy sami dokonują zakupu biletów do kina, a pracodawca dokonuje zwrotu poniesionego wydatku ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Nie można więc w przedmiotowej sprawie uznać, iż zostały spełnione przesłanki, wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w sytuacji, kiedy pracownik sam dokonuje zakupu biletów do kina, a pracodawca zwraca pracownikowi określoną kwotę pieniężną, a wypłata następuje ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub funduszy związkowych, mamy do czynienia nie ze świadczeniem rzeczowym, ale ze świadczeniem pieniężnym - refundacją. Świadczenie pieniężne stanowi zaś źródło przychodu, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, uprzejmie informuje, że wszelkie refundacje, dokonywane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub funduszy związków zawodowych, stanowią formę świadczeń pieniężnych, ponoszonych za pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu