Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a, art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany uznaje jako nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 12. 04. 2005 r.
UZASADNIENIE
W dniu 12. 04. 2005 zwróciła się Pani pisemnie z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm. w skrócie UPDOF), uzupełnionym w dniu 30. 05. 2005 r., dot. art. 19 ustawy nowelizującej z dnia 12 listopada 2003 r.( Dz. U. Nr 202 poz. 1956 ze zm.) w związku z
art. 52 pkt 1 lit. b UPDOF tj. opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji w 2004 roku.
Stan faktyczny:
Na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy X S.A. z dnia 30 października 1996 uzyskała Pani prawo do nabycia akcji tej spółki. Dnia 28 listopada 1997 Komisja Papierów Wartościowych i Giełd podjęła decyzję o dopuszczeniu akcji X S.A. do publicznego obrotu papierami wartościowymi. Natomiast w styczniu 1998 zrealizowała Pani prawo do nabycia akcji X S.A. poprzez nabycie powyższych akcji po cenie emisyjnej 2,50 zł za każdą akcję. W grudniu 2004 roku dokonała Pani sprzedaży tych akcji. W uzupełnieniu wniosku z dn. 30. 05. 2005 r. informuje Pani, iż nabyła przedmiotowe akcje zwykłe imienne będąc pracownikiem tej spółki.
Stanowisko Strony:
We wniosku z dn. 12. 04. 2005 r. zawarła Pani stanowisko, iż dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowych akcji podlega zwolnieniu z podatku dochodowego
od osób fizycznych na zasadach opisanych w art. 19 ustawy nowelizującej z dn. 12.11.2003 r. (Dz. U. Nr 202 poz. 1956 ze zm.) w związku z art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.).
Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa -Bielany:
Jak wynika ze stanu faktycznego znanego Naczelnikowi oferta kupna akcji X S.A., które Pani nabyła, skierowana była do pracowników Grupy Kapitałowej Y(co znajduje potwierdzenie w przedstawionym przez innych podatników materiale w postaci kserokopii Biuletynu Y), a więc nie zostały spełnione wymogi zawarte w art. 19 ustawy nowelizującej z dn. 12. 11. 2003 (Dz. U. Nr 202 poz. 1956 ze zm.) w związku z art. 52 pkt 1 lit. b UPDOF.
Ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202 poz. 1956 ze zm.) wprowadzono zmiany w zakresie zasad rozliczania dochodów osiągniętych z
odpłatnego zbycia papierów wartościowych w 2004 roku.
Stosownie do treści art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku, od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu. Przy czym, w myśl ust. 2 pkt 1 tego artykułu, dochodem jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, osiągnięta w roku podatkowym.
Podatnik, który uzyskał w roku podatkowym dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych obowiązany jest, zgodnie z art. 45 ust. 1a powołanej ustawy o podatku dochodowym, złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania w ostatnim dniu roku podatkowego, odrębne zeznanie podatkowe o wysokości tego dochodu, w terminie do 30 kwietnia roku następnego po
roku podatkowym i w tym samym terminie wpłacić należny podatek z tego tytułu. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c ww. ustawy, należy je natomiast wykazać w aktualnie obowiązującym druku PIT-38.
Jednocześnie stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do opodatkowania dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych po dniu 31 grudnia 2003 r., w przypadku ich nabycia przed dniem 1 stycznia 2004 r., nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, iż spełniają one wymogi o których mowa w artykule 52 pkt 1 lit. b UPDOF, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004. W świetle tego artykułu zwalnia się od podatku dochodowego dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są
dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
Ani ustawa o podatku dochodowym, ani prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi nie zawierają definicji pojęcia "publicznej oferty", stąd ustalenie jego znaczenia oprzeć należy na potocznym jego rozumieniu. W tym sensie ofertą będzie formalne oświadczenie przedstawione drugiej stronie w celu zawarcia umowy na warunkach przedstawionych w oświadczeniu, a publiczny charakter oferty oznacza skierowanie jej do powszechnej wiadomości w celu zapoznania się z nią i ewentualnego skorzystania z niej nieograniczonej liczby zainteresowanych. Potwierdzenie tej opinii ma odzwierciedlenie w wyroku Naczelnego Sądu
Administracyjnego w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Lublinie Sygn. I SA/Lu 798/02 z dn. 18. 02. 2004 r.
W swoim wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa z dnia 12. 04. 2005 podała Pani pisemną informację, iż uzyskała prawo do nabycia akcji X na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy X S.A. z dnia 30 października 1996 r. Dnia 28 listopada 1997 r. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd podjęła decyzje o dopuszczeniu akcji X S.A. do publicznego obrotu. Przedmiotowe akcje były przez Panią nabyte w 1998 r. w ten sposób, że zrealizowała Pani prawo do nabycia ich po cenie emisyjnej, będąc pracownikiem tej spółki - jak Pani informuje w uzupełnieniu wniosku.
Z faktów znanych Naczelnikowi z tytułu rozpatrywania wniosków innych podatników, (którzy złożyli zapytania w tej samej sprawie) oferta była skierowana wyłącznie do pracowników i osób fizycznych wchodzących w skład władz spółek należących do Grupy
Kapitałowej Y. Skoro nabyła Pani akcje zaoferowane wyłącznie pracownikom, to tym samym nie mogła Pani nabyć ich na podstawie oferty publicznej kierowanej do nieograniczonej liczby nieoznaczonych osób. Tak więc skorzystała Pani z oferty skierowanej wyłącznie do pracowników, a więc ograniczonej liczby oznaczonych w ofercie osób.
Ponieważ forma nabycia przez Panią papierów wartościowych nie spełnia powyższych wymogów zawartych w art. 52 pkt 1 lit. b UPDOF, wobec tego uzyskane w 2004 roku dochody ze zbycia akcji nie podlegają regulacji art. 19 ustawy z dnia 12. 11. 2003.
Reasumując, dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania, otrzymany w 2004 roku ze sprzedaży akcji, które zostały nabyte w 1998 roku, miała Pani obowiązek rozliczyć na druku PIT-38 w terminie do 30 kwietnia 2005 roku i w tym też terminie uiścić należny podatek dochodowy w wysokości 19% tego dochodu na zasadach opisanych wcześniej.
Powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez Panią stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany, w terminie 7 dni od daty jej doręczenia.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86 poz. 960 z dnia 9 września 2000 r.) istnieje obowiązek uiszczenia z góry opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od podania oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.