P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPF/415/37/05/MJ

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.05.2005, sygn. 1471/DPF/415/37/05/MJ, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowegoNaczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie- biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


p o s t a n a w i a


- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy, między innymi usługi w zakresie badania sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych. Przyjmowane przez Spółkę zlecenia wymagają przeprowadzenia wielu czynności poza siedzibą Spółki, w siedzibie zleceniodawcy usługi. W większości przypadków, zleceniodawcami usług są podmioty gospodarcze , mające siedzibę/miejsce prowadzenia działalności poza Warszawą. Konsekwentnie zatem Spółka, w celu właściwego wykonania usługi wysyła swoich pracowników w podróże służbowe. Niekiedy, zgodnie z porozumieniem pomiedzy Spółką i pracownikiem, pracownik odbywa tę podróż służbową używając własnego (lub do którego ma inny tytuł prawny, uprawniający do korzystania) środka transportu (samochodu). Rozliczenie wykorzystania samochodu przez pracownika następuje na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Konsekwentnie Spółka wypłaca pracownikowi tzw. ,, kilometrówkę" (czyli kwotę odpowiadającą iloczynowi przejechanych w podróży służbowej kilometrów i właściwej dla samochodu stawki za 1 km), oraz zwraca koszty parkingu oraz opłaty za przejazd autostradą płatną na podstawie wydanego paragonu. Zwrot wydatków Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów. Powstała jednak wątpliwość, czy zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwrot opłaty parkingowej oraz zwrot za przejazd autostradą płatną w trakcie podróży służbowej pracownika nie powinien korzystać ze zwolnienia od opodatkowania.

Stanowisko Spółki przedstawia sie następująco:

Spółka przyjęła dla rozliczeń podróży służbowych pracowników postanowienia rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Stosownie do postanowień § 3 w/w rozporządzenia wydatki związane z odbywaniem podróży służbowych przez pracowników nie są limitowane, dlatego ich zwrot następuje w wysokości faktycznie poniesionej, pod warunkiem ich odpowiedniego udokumentowania i pozostawania w związku z odbytą podróżą służbową. W ocenie Spółki zwrot pracownikowi opłaty za parking i opłaty za przejazd autostradą płatną wypełnia znamiona przepisu art. 21 ust 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zwrot taki nie powinien rodzić obowiązku opodatkowania zwracanych pracownikowi, poniesionych w związku z delegacją służbową wydatków. Konsekwentnie w opinii Spółki nie ciąży na niej obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od zwracanych kwot dotyczących przejazdu autostradą płatną i opłaty za parking.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991r (j.t. Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zwalnione od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju .

Pracownikowi oddelegowanemu w podróż służbową przysługuje na mocy § 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U.z 2002r. Nr 236, poz. 1990) z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę diety oraz zwrot kosztów:

  1. przejazdów,
  2. noclegów,
  3. dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
  4. innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Przepis ten nie wymienia o jakie inne udokumentowane wydatki chodzi, nie ogranicza również ich wysokości pozostawiając to w gestii pracodawcy. To pracodawca decyduje o zwrocie faktycznie poniesionych przez pracownika wydatków, które nie są limitowane i które muszą być prawidłowo udokumentowane, a ponadto muszą mieć związek z odbytą podróżą. Do najbardziej typowych wydatków zalicza się bilety wstępu na różnego rodzaju targi, wystawy, pokazy, opłatę za przejazdy płatną autostradą, opłatę za korzystanie z parkingu itp.

Z wniosku wynika, że płatnik zwraca pracownikom odbywającym podróże służbowe opłaty za przejazd płatną autostradą i parkowanie samochodu.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy koszty te są prawidłowo udokumentowane i mają związek z podróżą służbową, kwoty wypłacone przez pracodawcę będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego Spółka jako płatnik zwolniona jest z poboru zaliczki na podatek dochodowy ponieważ zwrot pracownikom Spółki wydatków poniesionych na opłaty za przejazd płatnymi autostradami oraz opłatami za parking w związku z odbytą podróżą służbową nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznego stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie