Temat interpretacji
D E C Y Z J A
Na podstawie art. 14b §5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 17 marca 2005 roku Spółdzielni Mieszkaniowej na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 8 marca 2005 r. stwierdzające nieprawidłowość stanowiska dotyczącego braku obowiązku sporządzania informacji PIT-8C w związku ze zwrotem lokatorom części kwot wydatkowanych przez nich na wymianę stolarki okiennej - Dyrektor Izby Skarbowej zmienia ww. postanowienie i jednocześnie stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 14.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 12.01.2005 roku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie wynika, że ww. Spółdzielnia zwracając lokatorom część, poniesionych przez nich, kosztów wymiany okien pisemnie informuje ich o obowiązku wykazania zwróconych kwot w zeznaniu podatkowym.
W ww. piśmie Spółdzielnia zajęła stanowisko, że zwroty dokonywane z funduszu remontowego kosztów wymiany okien nie stanowią dla członka Spółdzielni przychodów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż fundusz remontowy tworzony jest z wpłat wnoszonych przez członków i wobec tego Spółdzielnia nie jest zobowiązana do sporządzania imiennych deklaracji PIT- 8C.
W postanowieniu z dnia 8 marca 2005 roku Nr PD II/415-3/05/DW Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko to jest nieprawidłowe, bowiem zgodnie z przepisem art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, m.in. osoby prawne, które dokonują wypłaty należności i świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację wg ustalonego wzoru o wysokości dokonanych wypłat lub świadczeń (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika (...).
Przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają zwolnienia od podatku kwot, jakie spółdzielnia mieszkaniowa wypłaca swoim członkom tytułem refundowania części kosztów przez nich poniesionych na remont i modernizację lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, a zatem kwota otrzymanego przez członka spółdzielni zwrotu stanowi dla niego przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust.1 tej ustawy.
Po otrzymaniu ww. postanowienia Spółdzielnia wniosła pismo z dnia 17.03.2005 roku Nr SMP/259/2005, jako uzupełnienie do złożonego wcześniej wniosku z dnia 12.03.2005 roku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, które to pismo na wniosek z dnia 25.03.2005 roku, potraktowane zostało jako zażalenie.
Wg oceny Spółdzielni interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa podatkowego z tego powodu, że zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej dokonywany z funduszu remontowego nie stanowi dla lokatora przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ fundusz remontowy Spółdzielni tworzony jest z wpłat lokatorów.
Obowiązek sporządzania informacji PIT-8C odnosi się do wypłat należności lub świadczeń objętych art. 20 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których zalicza się przychody z innych źródeł, a "inne źródła" nie obejmują przychodów w postaci wypłat, o których mowa we wniosku Spółdzielni.
Rozpatrując sprawę Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził co następuje:
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 15.12.2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych (jednolity tekst w Dz. U. z 2003 roku Nr 119, poz.1116 ze zm.) spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych z odpisów, które obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni (art. 6 ust. 3 ww. ustawy). Wpłat na ww. fundusz remontowy spółdzielnia może żądać od swoich członków, będących właścicielami lokali (art. 4 ust. 2 tej ustawy).
W myśl powołanych przepisów w ramach zarządzania budynkami mieszkalnymi, stanowiącymi mienie jej członków, spółdzielnia zobowiązana jest do dokonywania koniecznych remontów tych budynków.
Wg stanu faktycznego opisanego we wniosku z dnia 12.01.2005 roku wymiana stolarki okiennej wykonywana była przez lokatorów - członków Spółdzielni Mieszkaniowej we własnym zakresie w ramach prac remontowych, których wykonywanie leżało w gestii ww. Spółdzielni.
Częściowy zwrot poniesionych już kosztów tej wymiany, dokonywany przez Spółdzielnię z jej z funduszu remontowego, nie stanowił zatem dla lokatorów przysporzenia majątkowego - przychodu określonego w art. 20 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.), z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.
Natomiast, wynikający z art. 42a ww. ustawy, obowiązek sporządzania informację według ustalonego wzoru PIT-8C o wysokości przychodów dotyczy m.in. osób prawnych, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy.
Wobec powyższego Spółdzielni Mieszkaniowej nie dotyczy obowiązek sporządzania informacji PIT-8C o wysokości wypłacanych dla poszczególnych lokatorów, kwot refundacji, pochodzących z funduszu remontowego.
Zatem stanowisko Spółdzielni w zakresie określonym wnioskiem jest prawidłowe.