Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4, art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, w odpowiedzi na zapytanie z dnia 4.03.2005 r. skierowane do tut. organu podatkowego w sprawie udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym postanawia potwierdzić prawidłowość przedstawionego stanowiska podatnika, iż przychody z tytułu wynagrodzeń pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla osób zatrudnionych przez beneficjenta ww. projektu i bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W dniu 4.03.2005 r. (pismem z dnia 3.03.2005 r.) pan Marek R. zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W ww. piśmie podatnik zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z zapytaniem dotyczącym zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskiwanych z tytułu wynagrodzeń refinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla osób zatrudnionych przez beneficjenta ww. projektu (Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego) i bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację. W przedmiotowym zapytaniu podatnik podaje, iż na mocy porozumienia partnerskiego pomiędzy Samorządem Województwa z francuskim regionem Midi-Pyrćnćes z dnia 27.01.2004 r. oraz podpisanej umowy o współfinansowanie pomiędzy partnerem wiodącym a władzą wdrażającą Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERRREG IUC Strefa Południowa z dnia 16.06.2004 r., jako pracownik Urzędu Marszałkowskiego Województwa jest zaangażowany w realizację projektu od dnia 15.04.2004 r. W okresie od 15.04.2004 r. do 31.12.2004 r., kiedy podatnik był zaangażowany w realizację ww. projektu jego wynagrodzenie było w 75 % refundowane ze środków projektu (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a - b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań; rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Powołany przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe, przesłanki zwolnienia (pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowego z tych źródeł). Począwszy od 1.01.2003 r. zakres zwolnienia został w istotny sposób ograniczony poprzez wyłączenie jego stosowania w odniesieniu do dochodów osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący program zlecił wykonanie określonych czynności. Osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować np. programów szkoleniowych, w związku z czym prace te wykonują osoby fizyczne, bezpośrednio realizujące cel programu. Nie ulega również wątpliwości, że w takim przypadku nie zmienia się źródło środków - pochodzą one w dalszym ciągu z bezzwrotnej pomocy. W sytuacji, gdy beneficjent pomocy (jednostka organizacyjna) zawarł umowę z osobami wykonującymi czynności merytoryczne przewidziane w programie, zatem bezpośrednio realizującymi program, osoby te będą korzystały ze zwolnienia. Nie będą natomiast do tego uprawnione inne osoby - zarówno wykonujące czynności techniczne, pomocnicze, obsługi niemerytorycznej programu, jak i realizujące program (jego część) na zlecenie bezpośredniego wykonawcy. W związku z powyższym nie ma wątpliwości, że zakresem zwolnienia będą objęte osoby wskazane imiennie w treści porozumień i umów zawieranych przez beneficjenta pomocy.
Na podstawie art. 39 ust 1 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy (m.in. zakłady pracy), w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informacje, o których mowa powyżej sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń o których mowa w cytowanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wystawiona przez płatnika informacja, jest dla podatnika podstawą do dokonania rocznego rozliczenia zeznaniem podatkowym.
Jak wynika z powyższego, przychody z tytułu wynagrodzeń pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla osób zatrudnionych przez beneficjenta ww. projektu i jednocześnie bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14b § 1 powołanej wyżej ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.