P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40-DF2/415-5/VII/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.04.2005, sygn. US40-DF2/415-5/VII/2005, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz. 60) oraz art. 27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 roku, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 14 stycznia 2005 roku uzupełnionego pismem z dnia 04 lutego 2005 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego


p o s t a n o w i ł


- podzielić Pani stanowisko, że przeksięgowane w 2004 roku nadpłaty kosztów zarządu wg planu gospodarczego na fundusz remontowy, będą podlegały odliczeniu od podatku w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu za 2004 rok.


U Z A S A D N I E N I E


W dniu 14 stycznia 2005 roku zwróciła się Pani z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytanie:
czy kwotę pierwotnie wpłaconą w roku 2003 na fundusz celowy, a w późniejszym terminie przeksięgowaną jako nadwyżkę na fundusz remontowy, mogę potraktować jako ulgę remontową (wpłaty na fundusz remontowy) w rozliczeniu za 2004 rok?

Stan faktyczny: Z przedstawionego w Pani piśmie stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota Mieszkaniowa dokonała w roku 2004 przeksięgowania nadpłaty uzyskanej na kosztach zarządzania nieruchomością za rok 2003 - wynikającej z realizacji uchwały wspólników - na pokrycie kosztów modernizacji wjazdu do garażu a pozostałą kwotę zgodnie z uchwałą z dnia ......2004 roku przeznaczono na poczet funduszu remontowego. W związku z powyższym w roku 2004 na Pani koncie funduszu remontowego znalazła się przeksięgowana kwota nadpłaty powstałej w roku 2003 z kosztów zarządzania.

Stanowisko wnioskodawcy jest następujące: Stronie przysługuje prawo do odliczenia od podatku ulgi z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej w zeznaniu rocznym za 2004 rok.

Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy: Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 poz. 176 z 2000 r. z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
W przedstawionym powyżej stanie faktycznym i prawnym sprawy należy uznać, iż istotnym dla dokonania odliczenia od podatku przedmiotowej nadpłaty jest moment przekazania środków z kosztów zarządu wspólnoty na fundusz remontowy tej wspólnoty, jak również fakt posiadania przez Panią stosownego dowodu potwierdzającego poniesienie przedmiotowego wydatku.Jeżeli zatem przelew na konto wyodrębnionego funduszu remontowego nadpłaty powstałej z tytułu rozliczenia za rok 2003 kosztów zarządu wspólnoty mieszkaniowej nastąpił w 2004 r., a ponadto zostanie udokumentowany zgodnie z ustawowymi wymogami, wówczas przysługuje Pani prawo odliczenia z tytułu przedmiotowej kwoty od podatku za rok podatkowy 2004. Powyższe dotyczy kwot przeksięgowań na wyodrębnione konto funduszu remontowego wspólnoty mieszkaniowej a nie wszystkich nadpłat uzyskanych na kosztach zarządu.
Tak więc biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie organ podatkowy postanawia jak w sentencji.

P O U C Z E N I E

Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z przepisami art. 14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia na zasadach określonych w art. 236 § 2 pkt. 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola