Postanowienie - Interpretacja - P-2/415/11/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.05.2005, sygn. P-2/415/11/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać za nieprawidłowe Pana stanowisko w kwestii zakwalifikowania przychodów uzyskiwanych z tyt. "kontraktu na zarządzanie" do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 24.03.2005 r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego regulujących kwestię kwalifikacji do odpowiedniego źródła przychodów uzyskiwanych przez Pana na podstawie "kontraktu na zarządzanie".

Wg złożonego wniosku zawarł Pan "kontrakt na zarządzanie" firmą ......... Sp. z o.o. a następnie rozszerzył Pan prowadzoną działalność gospodarczą o zarządzanie i kierowanie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wnosi Pan o wyjaśnienie czy przychody uzyskiwane na podstawie przedmiotowego kontraktu powinny być zaliczane do źródła przychodów wymienionego w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) tj. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. W Pana ocenie przychody z tyt. świadczenia usług w ramach "kontraktu na zarządzanie" powinny być zaliczane do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2004 r. za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. powyżej ustawy odrębnym źródłem przychodów, które nie są zaliczane do działalności gospodarczej, jest działalność wykonywana osobiście.

Według art. 13 pkt 9 w/w ustawy w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) od dnia 01 stycznia 2004 r. za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, tj. przychodów otrzymywanych przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z treści zacytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika jednoznacznie, że przychody uzyskiwane z osobiście wykonywanej działalności na podstawie kontraktu menedżerskiego, nawet jeżeli osoby je otrzymujące świadczą tego rodzaju usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej lecz przychodami z działalności wykonywanej osobiście.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, że przychody uzyskiwane z osobiście wykonywanej działalności na podstawie kontraktu menedżerskiego niezależnie od zakresu prowadzonej działalności wg wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, nie są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tut. Organ zwraca ponadto uwagę na fakt, że kwalifikację określonych przychodów do odpowiedniego źródła przychodów należy rozpatrywać na gruncie przepisów cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też w przedmiotowej sprawie dla celów podatku dochodowego bez znaczenia pozostaje definicja działalności gospodarczej zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle powyższego, Pana stanowisko w przedmiotowej sprawie w aktualnym stanie prawnym należy uznać za błędne.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że odpowiedzi na wniosek udzielono bez poddania ocenie prawnej umowy - "kontrakt na zarządzanie" - załączonej do wniosku.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 i art. 239 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie