-37497202.jpg)
Temat interpretacji
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1
i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 05.10.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczacej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń wypłacanych osobom zaangażowanym przy realizacji projektu w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego:
- jest nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia koordynatora projektu w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,
- jest prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób fizycznych wykonujących prace merytoryczne na rzecz bezpośredniej realizacji programu, sfinasowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W dniu 07.10.2005 r. do Naczelnika
Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek Jednostki z dnia 05.10.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 a i b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń osób związanych z realizacją projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak stanowi art.14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz /prezydent miasta/, starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta maja obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu
i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco :
Z przedłożonych materiałów wynika, że Jednostka realizuje projekty w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 oraz Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jednostka jest beneficjentem tych projektów na podstawie umów zawartych z Instytucją Wdrażającą. W budżecie projektu występuje m.in. pozycja ? koordynator projektu, którym jest pracownik urzędu zatrudniony na umowę o pracę. Wynagrodzenie dla koordynatora projektu jest finansowane ze środków własnych z możliwością częściowej refundacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ponadto Jednostka realizuje inne projekty w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dla działań dotyczących Wzmocnienia Rozwoju Zasobów
Ludzkich w Regionach. W budżetach powyższych projektów występuje m.in. obsługa projektu ? są to pracownicy urzędu zatrudnieni na umowę zlecenia, zaangażowani do realizacji projektu. Wynagrodzenie z umów zlecenia jest finansowane bezpośrednio z budżetu projektu w proporcji 75 % - z Europejskiego Funduszu Społecznego, 25 % - z krajowego wkładu publicznego.
- Pytanie wnioskodawcy :
- Czy wynagrodzenie koordynatora projektu, realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego wypłaconego ze środków własnych z możliwością częściowej refundacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 a i b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
- Czy wynagrodzenie z umów zlecenia wypłaconych dla osób bezpośrednio zaangażowanych do realizacji programu w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego , sfinansowanych w 75 % z Europejskiego Funduszu Społecznego a w 25 % z budżetu państwa jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 a i b?
Stanowisko wnioskodawcy :
Zdaniem Jednostki na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez potrącania podatku /zaliczki na podatek/ otrzymywać będą wynagrodzenia pracownicy, a także zleceniobiorcy ? osoby zaangażowane do realizacji projektu przez pracodawcę, ze środków Unii Europejskiej.
Dokonując oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm/. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a i b, tj. środki finansowe muszą pochodzić od rządów obcych państw, instytucji finansowych i.t.p. a podatnik otrzymujący te dochody musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Dochody osób fizycznych realizujących w praktyce konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy/osobą prawną/ korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie w/w przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile osoby te wykonują prace na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Jeżeli osoby te wykonują inne czynności niż bezpośrednia realizacja celu programu lub ich wynagrodzenie finansowane jest ze środków innych niż środki z bezzwrotnej pomocy, w/w zwolnienie nie znajduje zastosowania.
Stwierdzenie, czy wynagrodzenia zaangażowanego do realizacji projektu personelu mogą być wyłączone z opodatkowania w związku z ich sfinansowaniem ze środków pomocowych, wymaga dodatkowo ustosunkowania się do warunku określonego pod lit.b art.21 ust.1 pkt 46 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności należałoby ustalić, biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego programu, w tym kolejno jego etapów ? czy podatnik /osoba fizyczna/ poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy. Należy odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku, jeśli zostały sfinansowane ze środków pomocowych Europejskiego Funduszu Społecznego, natomiast zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym /np. obsługa księgowości/ czy organizacyjnym /funkcje kierownicze, koordynacyjne i nadzorcze/, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, to same w sobie nie stanowią celu programu.
Środki pomocowe przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy beneficjenta w formie transz mogą uniemożliwić w danym momencie wypłacenie wynagrodzenia osobie fizycznej z tychże środków pomocowych, a to z kolei skutkowałoby opodatkowaniem takiego wynagrodzenia, nawet jeśli spełniony byłby warunek zawarty pod lit.b cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych/np. wypłata wynagrodzeń realizowana jest ze środków własnych, a następnie refinansowana ze środków pomocowych/. A zatem nie ma możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia. które zostało wypłacone ze środków budżetu państwa, a następnie refundowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Reasumując, tut. organ podatkowy :
- Nie podziela
stanowiska Jednostki o zwolnieniu z opodatkowania wynagrodzenia koordynatora projektu, gdyż dochód ten nie spełnia warunków zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46, ponieważ czynności koordynatora projektu nie mieszczą się w zakresie bezpośredniego realizowania celu projektu ? są to funkcje niezbędne w procesie realizacji projektu jednak same w sobie nie stanowią celu programu a ponadto wynagrodzenie dla koordynatora nie jest finansowane ze środków pomocowych.
- Podziela stanowisko Jednostki w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 wynagrodzeń osób fizycznych w tym wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenia - wykonujących pracę merytoryczną na rzecz bezpośredniej realizacji celu programu i płatnych bezpośrednio ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje na podstawie art.236 § 2 pkt.1 Ordynacji podatkowej prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie w znakach skarbowych zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej /Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532/.