Temat interpretacji
Pismem z 24.08.2005 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:
Spółka finansuje ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych swoim pracownikom zakup biletów do kina, teatru, muzeum a także na różne imprezy kulturalno-rozrywkowe.Ponadto ze środków tego funduszu dofinansowuje do weekendowego wypoczynku w Centrum Szkoleniowo-Wypoczynkowym i za pobyt w domkach campingowych zgodnie z przyjętym regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.Pracownicy, którzy otrzymują zakupione bilety lub korzystają z w/w form wypoczynku wpłacają kwoty stanowiące od 10% do 50% wartości otrzymanych biletów lub świadczeń.
W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:
W jakim przypadku wartość świadczeń rzeczowych finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych otrzymana przez pracownika jest zwolniona od podatku dochodowego oraz czy w przypadku sfinansowania świadczenia rzeczowego w całości ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, gdy pracownik ponosi częściową odpłatność, podlega ono zwolnieniu na podstawie art. 21 ust.1 pkt 67 ustawy podatkowej?
Według stanowiska Spółki, wymienione wyżej świadczenia pracodawcy finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Z przepisów tych wynika, że zwolnienie od podatku dochodowego rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracowników możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:
- świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
-źródłem finansowania są w całości środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub Funduszy Związków Zawodowych,
- wartość tych świadczeń rzeczowych nie przekracza w roku 380 zł.
Współfinansowanie przez pracownika wartości otrzymywanego świadczenia nie wyłącza możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na mocy cytowanego wyżej przepisu
art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy.
Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.; zmiana ostatnia: Dz. z 2005 r. Nr 164, poz. 1366) wolne od podatku dochodowego są wartości rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Przepis ten określa źródło finansowania świadczeń rzeczowych uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku koniecznym jest, aby pracodawca czy związek zawodowy nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub fundusz związków zawodowych. Świadczeniem rzeczowym pracodawcy jest świadczenie materialne, które może mieć charakter nieodpłatny, odpłatny bądź częściowo odpłatny (ustawodawca nie odnosi się do wielkości udziału w finansowaniu świadczeń rzeczowych, tj. możliwe jest pokrycie przez zakład pracy 100% wartości świadczenia bądź częściowe jego sfinansowanie z wymienionych w przepisie źródeł).
Zatem, jeżeli przedmiotem świadczeń na rzecz pracowników są bilety: do kina, teatru, muzeum i inne imprezy kulturalno-rozrywkowe, których zakup Spółka finansuje w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, wówczas świadczenia te do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku gdy pracodawca (związek zawodowy) finansuje świadczenie rzeczowe z innych źródeł, niż wymienione wyżej fundusze, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy nie ma zastosowania.
Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli pracownik otrzymuje dopłatę, dofinansowanie czy refundację uprzednio poniesionych wydatków na nabycie świadczeń rzeczowych, bowiem w tym przypadku występują świadczenia pieniężne.
Z w/w zwolnienia nie korzysta także finansowanie z Funduszu Świadczeń Socjalnych świadczeń niematerialnych (usług wypoczynkowych), z wyjątkiem sytuacji przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 78, ponieważ mamy tu do czynienia z usługą a nie świadczeniem rzeczowym.
Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy nie podziela stanowiska Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.