Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek płatnika - Z. z dnia 5.05.2005 r. uzupełniony pismem z dnia 18.05.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy oraz obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
W dniu 5.05.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek płatnika - Z. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta czy wynagrodzenia z tytułu zawartych umów o dzieło wypłacane wykładowcom i warsztatowcom za prowadzenie z młodzieżą z Ukrainy warsztatów, wykładów i seminariów, wypłacane ze środków Unii Europejskiej PHARE SPF w ramach realizacji programu Zewnętrzna Pomoc Wspólnot Europejskich mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.
(...) Euroregion Karpacki jest ze strony Polskiej reprezentowany przez organizację - Stowarzyszenie Euro-Karpaty, które zajmuje się koordynacją i organizowaniem współpracy transgranicznej i międzyregionalnej województwa podkarpackiego. Euroregion Karpacki tworzy system współpracy i jest pośrednikiem, który rozdziela środki Unii Europejskiej PHARE SPF. Do realizowanego przez placówkę programu "Alternatywne źródła energii sposobem na rozwój regionu przygranicznego Polski i Ukrainy" został opracowany plan zadań i wydatków wg poszczególnych kategorii kwalifikujących się do dofinansowania ze środków Euroregionu Karpackiego, jak i ze środków własnych. W przedstawionym budżecie ujęto między innymi wydatki wynagrodzeń osób zatrudnionych na potrzeby projektu, są to:
- personel techniczny - umowy z wykonawcą usług związanych z przeprowadzeniem wykładów, seminarium, warsztatów, konferencji,
- personel administracyjny - uczestniczący w organizacji danego wydarzenia (seminarium, warsztatów, konferencji itp).
Nadmieniono również, że jednostka zawarła umowy o dzieło, które są ujęte w tym programie jako wydatki finansowane ze środków własnych.
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Z. jest realizatorem projektu ze środków Unii Europejskiej. Wykonanie prac dotyczących realizacji projektu "Alternatywne źródła energii sposobem na rozwój regionu przygranicznego Polski i Ukrainy" nastąpi przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce w oparciu o zawarte umowy o dzieło. Środki finansowe otrzymywane w ramach ww. programu pochodzą z Unii Europejskiej PHARE SPF. Natomiast Euroregion - Karpaty pełni funkcję instytucji tworzącej system współpracy i będącej pośrednikiem, który rozdziela środki Unii Europejskiej PHARE SPF. Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia wypłacane osobom fizycznym, z którymi zawarto umowy o dzieło na realizację powyższego projektu korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.
Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
Zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem .
Aby więc skorzystać w 2005 r. ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:
- środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.,
- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
W związku z powyższym dochody osób fizycznych, jeżeli spełniają powyższe kryteria, tj. związane są z bezpośrednią realizacją programu, finansowane są z ww. bezzwrotnych środków otrzymywanych przez osobę prawną - wypłacane zarówno pracownikom, jaki podatnikom realizujących powyższy cel w ramach innych umów zawartych z osobą prawną (np. umowy zlecenia, o dzieło), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisów. Odnosząc się do dochodów uzyskanych w kraju - w związku ze zwolnieniem tych dochodów z opodatkowania, na płatniku nie ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Jednakże przychody ww. osób sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej należy wykazać w informacji o dochodach PIT-11/8B - zgodnie z art. 42 ust. 5 ww. ustawy.
Reasumując, wynagrodzenia osób fizycznych wymienionych w piśmie z dnia 5.05.2005 r. płatne ze środków pomocowych PHARE, które bezpośrednio realizują cel programu z bezzwrotnej pomocy na rzecz podatnika objętego programem pomocowym, na mocy przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są z tego podatku.
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Tutejszy organ podatkowy informuje, iż dołączonych do wniosku załączników nie poddawano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja była by niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.