Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.07.2005r. w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:
- ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28.07.2005r. zwrócił się Płatnik z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń przyznanych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego nauczycieli.
W dniu 11.08.2005 roku wniosek został uzupełniony.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dopłaty do czesnego dla nauczycieli podwyższających swoje kwalifikacje zawodowe są wydatkami celowymi ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 29 marca 2002 r., w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Jednocześnie Płatnik wyraził własne stanowisko stwierdzając, że wartość świadczeń przyznawanych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego nauczycieli jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych i nie należy potrącać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od w/w dopłat.
Kwestię powyżej opisaną regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. Nr 14 poz. 176 z późn.zm).
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 90 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszących kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.
Odrębnymi przepisami regulującymi zasady finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli jest ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn.zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 roku w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowanych ze środków wyodręnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczególowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz.U. z 2002 r. Nr 46, poz. 430).
Zgodnie z § 2 ust. 2 powyższego rozporządzenia ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, przyznawanych na podstawie art. 70a ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela dofinansowuje się w części lub w całości:
- opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli,
- opłaty za kursy
kwalifikacyjne i doskonalające, seminaria oraz inne formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki,
- koszty przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, a w szczególności uzupełniają lub podnoszą kwalifikacje.
Stosownie do § 7 powołanego rozporządzenia, organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorami szkół i placówek, ustala corocznie maksymalną kwotę dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane.
W świetle powyższym, skoro jak wskazano w zapytaniu, dofinansowanie czesnego przyznawane przez pracodawcę nauczycielom na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika udzielane jest na podstwie w/w przepisów, to na mocy art. 21 ust. 1
pkt 90 cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne jest od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wobec powyższego od świadczeń przyznanych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogolnego nauczycieli nie należy pobierać i odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od osob fizycznych.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14 b §1 i § 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.