- Interpretacja - US-I/415-9/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.06.2005, sygn. US-I/415-9/05, Urząd Skarbowy w Wieruszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) dalej "o.p.", po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.06.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.06.2005r.) uzupełnionego 27.06.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.06.2005r.), Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ..., NIP ..., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.


Stan faktyczny w przedmiotowej sprawie przedstawia się następująco:

W dniu 17.06.2005r. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w ... zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z zapytaniem - nr pisma ...... - dotyczącym opodatkowania wypłacanych emerytom i rencistom rekompensat pieniężnych za remont lokalu mieszkalnego. We wniosku KP PSP wskazuje, iż emeryci i renciści w związku z łączącym ich poprzednio stosunkiem pracy otrzymują równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszalnego. Wobec braku pełnego obrazu stanu faktycznego, KP PSP uzupełniła wniosek pismem nr ...... z dnia 27.06.2005r. wskazując, iż równoważnik ten jest wypłacany w gotówce na podstawie oświadczenia składanego przez emeryta i rencistę. W powyższym oświadczeniu nie są wskazywane potrzeby remontowe a jedynie ustalana jest wysokość świadczenia na podstawie ilości osób pozostających na utrzymaniu emeryta, rencisty. W związku z powyższym KP PSP w .... nie żąda przedstawienia żadnych rachunków. W oparciu o wyżej przedstawione, zwrócono się z prośbą o wyjaśnienie czy:

  1. wypłacony równoważnik emerytom i rencistom będzie do kwoty 2.280,00 zł wolny od podatku dochodowego?

Zdaniem Strony, do przedstawionego stanu faktycznego zastosowanie znajduje art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - dalej "u.p.d.o.f.", według którego wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.

Rozpatrując wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14a § 1 o.p. "Stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym"

Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. 2002 r. Nr 147, poz. 1230 ze zm.), w związku z art. 3 i 29 ustawy z dnia 18 lutego 1994r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.), gdzie funkcjonariuszom zwolnionym ze służby, uprawnionym do policyjnej emerytury lub renty (zaopatrzenia emerytalnego) - przysługuje równoważnik pieniężny za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego. Wysokość należnych świadczeń oraz tryb ich przyznawania szczegółowo regulują przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 stycznia 1998r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania strażakom Państwowej Straży Pożarnej równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego i równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oraz szczegółowych zasad ich wypłaty i zwrotu (Dz. U. Nr 15, poz. 67 ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f. - wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalent pieniężny w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.

Rozpatrując problem opodatkowania równoważników pieniężnych należy najpierw rozważyć definicję świadczenia rzeczowego, ponieważ wartości pieniężne wypłacone emerytom i rencistom będą wolne od podatku w ramach tego zwolnienia tylko wtedy, gdy istniało pierwotne prawo do świadczenia rzeczowego, a wypłacone pieniądze stanowią jego równowartość. Ponieważ u.p.d.o.f. nie wprowadza definicji rzeczy, ani świadczenia rzeczowego - należy więc odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Definicję rzeczy wprowadza ustawa z dnia 23.04.1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Z definicji tej (art. 45 kc) wynika, że rzeczami są tylko przedmioty materialne. Natomiast świadczenie według znaczenia ze słownika języka polskiego to przedmiot zobowiązania lub uprawnienia. Świadczenia rzeczowe można więc otrzymać lub ponieść. Wyżej przytoczone przepisy stanowiące podstawę do wypłaty tego świadczenia przyznają osobom uprawnionym wyłącznie świadczenie pieniężne nazwane przez ustawodawcę "równoważnikiem pieniężnym za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego", który jednak nie ma swojego odpowiednika w pierwotnym prawie do świadczeń rzeczowych.

W związku z powyższym, płatnik w myśl przepisów art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f. przed wypłatą należności z tytułu przysługującego emerytowi równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego mieszkania, zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości określonej w cytowanym przepisie art. 30 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. Kwotę tego podatku zgodnie z art. 42. ust. 1 u.p.d.o.f. powinien przekazać w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrał, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, składając równocześnie deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym - PIT 8A.

Urząd Skarbowy w Wieruszowie