Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (... - Interpretacja - PDFN II/415/34/JGN/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.12.2005, sygn. PDFN II/415/34/JGN/05, Urząd Skarbowy w Zawierciu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdza, że:

Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 07.09.2005 r. (data wpływu do organu podatkowego 08.09.2005 r.) i uzupełnione pismem z dnia 16.11.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

I.Odliczenia w ramach ulgi internetowej1. Abonamentu miesięcznego przy korzystaniu z karty Plus GSM wyłącznie dla dostępu do internetu, oraz

II.Zaliczenia w koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych1. Corocznej opłaty za prowadzenie rachunku w biurze maklerskim,jest prawidłowe.

W dniu 08.09.2005 r. wystąpił Pan do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W złożonym zapytaniu, w części zwrócił się Pan o udzielenie informacji na temat odliczenia kosztów uzyskania przychodu w poniższych przypadkach:

I. Co można zaliczyć w koszty uzyskania dostępu do internetu:

1. Abonament miesięczny przy korzystaniu z karty Plus GSM wyłącznie dla dostępu do internetu?

II. Co można zaliczyć w koszty uzyskania dochodu, przy inwestycjach giełdowych:

1. Coroczną opłatę za prowadzenie rachunku w biurze maklerskim?

W złożonym w dniu 08.09.2005 r. piśmie przedstawił Pan stanowisko, że wszystkie wyżej wymienione opłaty można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, przy corocznym rozliczeniu podatkowym.

Ponadto oświadczył Pan, że nie toczy się wobec Pana postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa.

Pismem z dnia 15.11.2005 r. znak PDII/410/3085/JGN/2005 (potwierdzenie odbioru 16.11.2005 r.) tutejszy organ podatkowy wezwał Pana do uzupełnienia złożonego wniosku o:

- oświadczenie, że w sprawie objętej interpretacją nie toczy postępowanie przed sądem administracyjnym;

- wyczerpujące i precyzyjne przedstawienie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W dniu 16.11.2005 r. uzupełnił Pan złożony wniosek o stan faktyczny i tak :

Pytanie I. Dotyczy odliczenia wydatków w ramach ulgi internetowej i podpunkt:

1. Abonament miesięczny udokumentowany jest fakturą VAT z wyszczególnioną pozycją "Abonament Internet" .

Ponadto uzupełnił Pan swoje stanowisko o stwierdzenie, że wymieniony wydatek podlega odliczeniu w ramach ulgi internetowej.

Pytanie II. Dotyczy rodzaju wydatków zaliczanych w koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych.

Uzupełnił Pan również w złożonym piśmie oświadczenie, że w sprawie objętej interpretacją nie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Odnośnie pytania zawartego w punkcie I. dotyczącego odliczenia wydatków w ramach ulgi internetowej z tytułu abonamentu miesięcznego przy korzystaniu z karty Plus GSM wyłącznie dla dostępu do internetu, tutejszy organ podatkowy stwierdza:

Stosownie do postanowień art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 r., podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust.3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł. Ulga przeznaczona jest dla osób fizycznych, które od 1 stycznia 2005 r. poniosą wydatki z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania tej osoby. Użytkowanie sieci internet za pośrednictwem telefonu komórkowego, nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ulgi. Poniesiony wydatek na ten cel za abonament miesięczny za korzystanie z karty Plus GSM wyłącznie dla dostępu do internetu, udokumentowany fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, podlega odliczeniu od dochodu, w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy.

W świetle przepisów stanowisko podatnika, iż wymieniony wydatek z tytułu abonamentu miesięcznego przy korzystaniu z karty Plus GSM wyłącznie dla dostępu do internetu podlega odliczeniu w ramach ulgi internetowej jest prawidłowe. Odliczenie z tytułu użytkowania sieci internet w roku podatkowym przysługuje w wysokości nieprzekraczającej kwoty 760,00 zł.

Odnośnie pytania zawartego w punkcie II. dotyczącego rodzaju wydatków zaliczanych w koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych, w części dotyczącej opłaty za prowadzenie rachunku w biurze maklerskim, tutejszy organ podatkowy stwierdza:

Zgodnie z generalna zasadą ustalania kosztów uzyskania przychodów, określoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W przypadku sprzedaży papierów wartościowych koszty można podzielić na dwie grupy:

- bezpośrednio przypisanych do konkretnej transakcji - np. koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego;

- koszty poniesione przez podatnika w roku podatkowym związane z obsługą rachunku przez biuro maklerskie, w celu uzyskania przychodu - np. koszty prowizji kupna i sprzedaż, związanych z założeniem i prowadzeniem rachunku, itp.

Poniesione przez podatnika wydatki na opłaty za prowadzenie rachunku w biurze maklerskim przy inwestycjach giełdowych, stanowią koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko podatnika iż poniesione opłaty za prowadzenie rachunku w biurze maklerskim stanowią koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Urząd Skarbowy w Zawierciu