P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1433/NL/LF/II/415/4111-119/05/BS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.12.2005, sygn. 1433/NL/LF/II/415/4111-119/05/BS, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii dotyczącej zwolnienia z opodatkowana diet i zwrot kosztów podróży polskich członków jury, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

1. Stan faktyczny we wniosku jest następujący:

Polska fundacja w ramach promowania międzynarodowej współpracy naukowej, wspólnie z fundacją niemiecką ustanowiła nagrodę naukową.

Nagroda przyznawana jest w drodze konkursu, w którym mogą wziąć udział kandydaci nominowani przez przedstawicieli polskiej bądź niemieckiej społeczności naukowej. Zasady konkursu określone są w Regulaminie Nagrody obu fundacji. Oceny nadesłanych do konkursu wniosków dokonuje wspólnie powołane sześcioosobowe jury, które składa się z trzech członków powołanych przez sronę niemiecką oraz trzech członków powołanych przez stronę polską.

Nagroda dla laureatów (1 laureat z Niemiec i 1 laureat z Polski) konkursu ufundowana jest wspólnie. Obie strony fundują po 50% nagrody. Poza fundowaniem nagrody dla laureatów konkursu obie instytucje ponoszą wydatki związane z uroczystością wręczania nagrody, która odbywa się na przemian w Polsce i w Niemczech oraz wydatki związane z pracami sześcioosobowego jury. Koszty posiedzeń jury ponosi w zależności od kraju (Polska lub Niemcy), w którym odbywa się posiedzenie jury. Tak więc, do kosztów posiedzeń zaliczane będą koszty zakwaterowania oraz wyżywienia sześcioosobowego zespołu pokrywane przez stronę, u której odbywają się prace jury konkursowego. Płatność za usługi hotelowe lub gastronomiczne poniesione w czasie obrad jurorów w Polsce będzie dokonywana całościowo przez fundacę polską.

Poza tym, każda ze stron ustala odrębnie gratyfikacje dla członków jury reprezentujących jej kraj. Regulacje dotyczące finansowania prac jury określa stosowny regulamin, który jest zatwierdzony uchwałą Zarządu. Powołanie polskich członków jury odbywa się w drodze decyzji Zarządu na wniosek dyrektora ds. działalności programowej. Wypłatę diety za udział w posiedzeniu jury oraz pokrycie kosztów podróży do miejsca, w którym odbywa się posiedzenie dla polskich członków jury określa stosowana uchwała Zarządu. Wysokość diety ustalona została na 600 zł za każdy dzień posiedzenia dla polskiego członka jury, a wysokość kosztów dojazdu musi zostać udokumentowana dowodem zakupu usługi transportowej dokonanej przez każdego członka jury.

2.Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego.

1.Wypłacone diety jak i zwrot kosztów podróży dla członków pochodzących z Polski podlegają zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art.21.1 pkt 16b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000r. nr 14 poz.176 z późn.zm.). Płatnik nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy od różnicy pomiędzy wysokością diety wyliczoną zgodnie z obowiązującymi przepisami a wysokością diety ustaloną przez Zarząd, gdyż różnicę tę należy zaliczyć do przychodów podatnika na podstawie art.20.1 wspomnianej ustawy i wystawić informację o wysokości uzyskanych przychodów/dochodu na formularzu PIT-8C po zakończeniu roku kalendarzowego. Udokumentowany zwrot kosztów podróży nie stanowi przychodu członka jury.2.Poniesione przez fundację polską wydatki na zakwaterowanie i wyżywienie członków polsko-niemieckiego jury nie zalicza się do przychodów członków jury jako, że nie otrzymują oni zindywidualizowanego świadczenia lecz korzystają z usługi hotelowej lub usługi gastronomicznej zamawianej bezpośrednio przez FNP do zapewnienia, których zobowiązały się strony realizujące program.

3.Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.

Zgodnie z brzmieniem art.21 ust.1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:a) podróży służbowych pracownika,b) podróży osoby niebędącej pracownikiem-do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju (w przypadku podróży osób niebędących pracownikami, z zastrzeżeniem art.21 ust.2 pkt.13, który stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione: 1. w celu osiągnięcia przychodów lub2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub4. przez osoby pełniące funkcje, o których mowa w art.13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Wydatki korzystające ze zwolnienia określają przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikom zatrudnionym w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. nr 236, poz.1990).Do wydatków tych należą diety oraz zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, innych udokumentowanych wydatków określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.Wszystkie te należności wypłacane w granicach określonych przez rozporządzenie, są zwolnione od podatku dochodowego.

W związku z powyższym organ podatkowy uznał stanowisko w sprawie za prawidłowe.

P O U C Z E N I E

Interpretacja powyższa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w świetle stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia. Na podstawie art.14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej-do czasu jej zmiany lub chylenia.

Na postanowienie zawierające interpretację na podstawie art.236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do wniesionego zażalenia obowiązuje uiszczenie opłaty skarbowej w kwocie 5,00zł.-podstawa prawna: art.1 ust.1 lit.a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. Nr 253, poz.2532) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000r. w sprawie opłaty skarbowej (Dz. U. Nr 110, poz.1176).

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów