Na podstawie: - Interpretacja - PO I 415-7/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.04.2005, sygn. PO I 415-7/05, Urząd Skarbowy w Dębicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie:

  • art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60),
  • art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy, po rozpatrzeniu wniosku pana Ryszarda L. z dnia 21.03.2005 r. (uzupełnionego w dniu 20.04.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowe stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku.

Wnioskiem z dnia 21.03.2005 r. (uzupełnionym w dniu 20.04.2005 r.) pan Ryszard L. zwrócił się o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny podatnik podał, iż prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od 14.02.2005 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej na Słowacji, uzyskując zaświadczenie o zgłoszeniu działalności gospodarczej i numer identyfikacji podatkowej. Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy w związku z otwarciem nowej firmy na terenie Słowacji ma obowiązek wykazywania - łączenia dochodu z obydwu działalności i czy ma obowiązek składać w tut. organie podatkowym deklaracje. Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie strona uważa, że dochodu uzyskanego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na Słowacji nie łączy się z dochodem z działalności gospodarczej uzyskanym w Polsce.

Po analizie stanu faktycznego tut. organ uznał, iż podatnik jest uprawniony do złożenia wniosku o wydanie interpretacji, a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W odpowiedzi na zapytanie podatnika należy stwierdzić, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zasada nieograniczonego obowiązku podatkowego polega na tym, że w przypadku osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podlega całość dochodów podatnika bez względu na to, gdzie położone są źródła przychodów. Stosownie do art. 4a ww. ustawy o podatku dochodowym przepisy m.in. art. 3 ust. 1 ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W świetle art. 7 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18.08.1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131) zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim umawiającym się państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. W rozumieniu niniejszej umowy, zgodnie z art. 5 ust. 1 wyrażenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

  1. miejsce zarządu,
  2. filię,
  3. biuro,
  4. fabrykę,
  5. warsztat,
  6. kopalnię, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych,
  7. budowę, montaż, gdy trwają dłużej niż 12 miesięcy.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a cytowanej umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami umowy może być opodatkowany w Słowacji, to Polska, z uwzględnieniem postanowień litery b i ustępu 3, zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania. Polska, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony z opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony z opodatkowania. Z przytoczonych uregulowań wynika, iż opodatkowanie dochodu osiągniętego z działalności zakładu położonego na terenie Słowacji podlega opodatkowaniu w Słowacji. Podwójnego opodatkowania dochodu uzyskanego ze źródła przychodów położonego za granicą unika się poprzez zastosowanie metody tzw. wyłączenia przychodów osiągniętych za granicą, z uwzględnieniem normy wynikającej z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Ponieważ podatnik prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną wg zasad określonych w art. 30c ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym oraz osiąga dochody z działalności gospodarczej zwolnione z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w składanych deklaracjach podatkowych PIT-5L nie łączy dochodu uzyskanego w Polsce z dochodem uzyskanym w Słowacji.

Wobec powyższego stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, postanowienie zawierające interpretację nie jest wiążące dla podatnika, płatnika czy inkasenta, natomiast jest wiążące dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej i może zostać zmienione albo uchylone wyłącznie w drodze decyzji.

Urząd Skarbowy w Dębicy