Temat interpretacji
Z przedstawionego we wniosku stanowiska wynika, że wynagrodzenie z tytułu pełnienia obowiązków Inżyniera Projektu dla zadania inwestycyjnego "Budowa oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej dla Gminy XXX..." oraz "Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami dla Gminy XXX...", objęte dofinansowaniem z zagranicznych środków bezzwrotnej pomocy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega obowiązkowi podatkowemu.
Odnosząc się do powyższej kwestii Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew stwierdza co następuje. Stosownie do zapisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel program zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonej czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 23.05.2005 r. Biuro Usług Inwestycyjnych s.c., którego jest Pan współwłaścicielem, podpisało umowę z Gminą XXX, na mocy której pełnić będzie obowiązki Inżyniera Projektu dla zadania inwestycyjnego "Budowa oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej dla gminy XXX w miejscowości XXX" oraz "Budowy kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami dla gminy XXX w miejscowości XXX". Zgodnie z postanowieniami § 1 pkt 2 w/w umowy powierzona mu funkcja sprowadzać się będzie do sprawowania pełnego nadzoru i kontroli nad realizacją zadania inwestycyjnego, organizowania, nadzorowania i sprawowania pełnej kontroli cyklu inwestycyjnego, włącznie z reprezentowaniem beneficjenta wobec instytucji kontrolnych oraz raportowaniem i sporządzaniem wymaganej sprawozdawczości do instytucji pośredniczącej (ŁUW) zarządzającej (MGiP) i płatniczej (MF). Z przedłożonej umowy z dnia 01.07.2005 r. zawartej pomiędzy Wojewodą Łódzkim (Instytucją Pośredniczącą) a Pańskim Zleceniodawcą wynika, iż to Gmina XXX pełni funkcję Beneficjenta, a w/w inwestycja finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, których udział w łącznej wartości kontraktu wynosi 75%.
W świetle przywołanego powyżej przepisu przedmiotowe zwolnienie obejmuje wyłącznie podatników, którzy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Mimo, iż w przedmiotowej sprawie beneficjentem jest Gmina XXX, która otrzymuje od Wojewody Łódzkiego dofinansowanie w formie refundacji poniesionych przez siebie wydatków kwalifikowanych na realizację Programu, to jednak Biuro Usług Inwestycyjnych s.c. realizuje w sposób bezpośredni określony zakres prac przewidzianych programem pomocowym. Zatem wynagrodzenie za zlecone czynności bezpośrednio związane z realizacją projektu, choć wypłacane przez beneficjenta, nie podlega opodatkowaniu, stosownie do cytowanego na wstępie przepisu.
Mając na uwadze powyższe, zaprezentowane przez podatnika stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.