Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.09.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych,- stwierdza, że stanowisko podatnika w tej sprawie jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 20.09.2005 r. do tutejszego organu wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczącej sprawy przekształcenia spółki jawnej w spółkę kapitałową.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółka jawna zostanie przekształcona w spółkę kapitałową. W związku z tym podatnik zawraca się z prośbą o wyjaśnienie skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych zmiany formy prowadzonej działalności i wniesienia aportem całego przedsiębiorstwa do tworzonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca w szczególności prosi o zajęcie stanowiska w kwestii utraty prawa do odliczeń ulg inwestycyjnych, amortyzacji środków trwałych wniesionych aportem do nowej spółki, sposobu zawiadomienia organu podatkowego o likwidacji działalności i dokonaniu remanentu na ten dzień oraz sposobu zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia deklaracji podatkowych.
Zdaniem podatników przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie rodzi żadnych skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach wyjaśnia co następuje:
1. Zasady przekształcenia spółki jawnej w spółkę kapitałową regulują przepisy ustawy z dnia 15.09.2000 r. ? Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr. 94, poz. 1037 ze zm.).
Zgodnie
z art. 552 K.s.h. spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Stosownie do art. 553 ustawy spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba, że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
Podobną regulację w zakresie praw i obowiązków podmiotów przekształconych zawierają przepisy art. 93 i art. 93a ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr.8, poz. 60 ze zm.). Zgodnie z tymi przepisami osoba prawna powstała w wyniku przekształcenia spółki nie mającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej spółki.
W przypadku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością należy przyjąć zasadę ciągłości praw: w sferze cywilnoprawnej, administracyjnoprawnej i personalnej.
Zasada kontynuacji w sferze cywilnoprawnej polega na przejściu na nową spółkę z o.o. wszystkich praw i obowiązków spółki przekształconej. Z tego względu nie ulegają zmianie stosunki cywilnoprawne pomiędzy spółką i innymi podmiotami.
W sferze administracyjnoprawnej spółka z o.o. pozostaje nadal podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba, że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia lub ulgi stanowi inaczej.
Zasada kontynuacji w sferze personalnej powoduje, iż z dniem przekształcenia wspólnicy spółki jawnej stają się wspólnikami spółki z o.o., nie muszą składać oświadczeń o objęciu udziałów w spółce z o.o.
Podatnicy jako wspólnicy spółki cywilnej nabyli w 2000 r. prawo do odliczeń wydatków inwestycyjnych na zasadach określonych w art. 26a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr. 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do końca 2000 r. Stosownie do art. 7 ust. 18 ? 22 ustawy z dnia 09.11.2000 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr. 104, poz. 1104) podatnicy, którzy przed dniem 01.01.2001 r. ponieśli wydatki inwestycyjne i nabyli prawo do odliczeń na podstawie art. 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2001 r. zachowują prawo do tych odliczeń po dniu 31.12.2000 r. w zakresie i na zasadach w niej określonych. W przypadku podatników nie zachodzi przesłanka określona w powołanym art. 26a ust. 22 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym, skutkująca utratą prawa do odliczeń wydatków inwestycyjnych (powstanie nowego podmiotu gospodarczego nie prowadzi do przeniesienia własności składników majątkowych - przekształcenie dotyczy tych samych wspólników, dodatkowo upłynął okres 3 lat od końca
roku w którym podatnicy skorzystali z ulgi inwestycyjnej).
2. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr. 14, poz. 176 ze zm.) w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej podatnik winien ustalić dochód z zastosowaniem odpowiedniego wskaźnika procentowego zastosowanego do wartości pozostałych na dzień likwidacji towarów, surowców, wyrobów gotowych, półwyrobów, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi.W myśl art. 24 ust. 3 pkt. 1 tej ustawy w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy.
Natomiast art. 24 ust. 3 pkt. 4 ustawy stanowi, że nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli nastąpiło przekształcenie osobowej spółki handlowej w
inna osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.Podatnik ma jednak obowiązek zawiadomienia organu podatkowego o likwidacji działalności gospodarczej (w zakresie podatku dochodowego ? zwykła forma pisemna).
W konsekwencji należy przyjąć, że przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową nie jest tożsame z likwidacją działalności gospodarczej w rozumieniu art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotychczasowa działalność gospodarcza prowadzona przez spółkę osobową jest bowiem kontynuowana przy wykorzystaniu tych samych składników majątku przez jej następcę prawnego.
3. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr. 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstaw opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do
uwzględnienia w ewidencji środków trwałych niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16-16m. Datą właściwą do rozpoczęcia naliczania odpisów amortyzacyjnych od środków wniesionych do spółki aportem będzie data ustalona zgodnie z art. 16 ust. 1 wymienionej ustawy tj. data wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. Przyjęte do używania środki trwałe należy wycenić i dokonywać odpisów zgodnie z przepisami art. 16g i 16h. Z brzmienia art. 16g ust. 2 i 10 wymienionej ustawy wynika, że za wartość początkową składników majątkowych (stosownie do art. 4a pkt. 2 składniki majątkowe to aktywa w rozumieniu ustawy o rachunkowości pomniejszone o przejęte długi funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zbywcy, o ile długi te nie zostały uwzględnione w cenie nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3 ustawy) wchodzących w skład wniesionego do spółki przedsiębiorstwa uważa się wartość rynkową tych składników z dnia wniesienia do spółki, gdy
wystąpi dodatnia wartość firmy. Od wystąpienia lub nie wystąpienia dodatniej wartości firmy, uzależniony jest sposób ustalenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (zgodnie z art. 16g ust. 10 ustawy).
W świetle art. 16g ust. 1 pkt. 4 i ust. 10 wymienionej ustawy wartość poszczególnych środków trwałych nie może być wyższa od ich wartości rynkowej. Dotyczy to również wyceny majątku przez rzeczoznawcę.W sprawie indywidualnego ustalania stawek amortyzacyjnych stwierdza się, iż na podstawie art. 16j ust. 1 ustawy dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, możliwe jest ustalenie indywidualnych stawek amortyzacyjnych, przy zachowaniu okresów podanych w tym przepisie.
W przypadku nieodpłatnego przekazania składników majątkowych ewentualne różnice pomiędzy wartością początkową a dokonanymi odpisami amortyzacyjnymi nie stanowią kosztów uzyskania w rozumieniu art. 23 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych i art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
4. Z punktu widzenia zasad rachunkowości przekształcenie jednostki traktowane jest jako zmiana formy prawnej. Zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr. 76, poz. 694 ze zm.) przekształcana spółka osobowa ma obowiązek zamknąć księgi rachunkowe na dzień poprzedzający dzień przekształcenia. Z kolei z zapisu art. 12 ust. 1 pkt. 3 tej ustawy wynika obowiązek otwarcia ksiąg rachunkowych na dzień zmiany formy prawnej. Obowiązek ten wystąpi na dzień przekształcenia spółki osobowej, którym jest data wpisu do rejestru spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
W przypadku spółki jawnej podatnikami podatku dochodowego są poszczególni wspólnicy. Podstawę opodatkowania ustala każdy wspólnik osobno i każdy z nich składa miesięczne deklaracje (w tym przypadku PIT-5L), jak również odrębne rozliczenie podatkowe (PIT-36)
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Powyższa informacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji, a traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów prawa, które były jej przedmiotem.
Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla niego organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie niniejsze służy podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gorlicach, w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia (art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej).