Temat interpretacji
W dniu 24 lutego 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o którym mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Podatnik wystąpił z zapytaniem czy wynajmując mieszkanie, które nie jest składnikiem działalności gospodarczej i nie będzie wynajmowane do działalności gospodarczej, stanowić będzie odrębne źródło dochodu oraz czy będzie miał możliwość wyboru na 2005 rok opodatkowania tego dochodu na zasadach ogólnych, lub na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Jednocześnie, strona uważa, że w 2005 roku będzie mogła wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych, lub na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego po uprzednim pisemnym zadeklarowaniu wyboru formy opodatkowania.Tutejszy organ podatkowy dokonał oceny sytuacji przedstawionej przez wnioskodawcę na podstawie przepisów:
art. 9a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian) zgodnie z którym dochody osiągane przez podatnika z tytułu najmu, podnajmu, poddzierżawy oraz inne umowy o podobnym charakterze, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia, o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym,
art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, w myśl którego źródłami przychodu są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
art. 14 ust. 2 pkt 11 cytowanej wyżej ustawy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychodem z działalności
gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, składników majątku zwiazanych z działalnością gospodarczą.
art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym, od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zmian) zgodnie z którym osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
art. 6 ust. 1b cytowanej wyżej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym przychody uzyskane z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych również, jeżeli są uzyskiwane przez podatników, o których mowa w art. 8 ust. 1 tej ustawy (czyli podatników prowadzących działalność gospodarczą wymienionych w art. 8 ust. 1),
art. 9 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z którym pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający najem w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia najmu, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
W świetle powyższego należy uznać, że zgodnie z art. 2 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne indywidualny przedsiębiorca, bez względu na sposób opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej, może wybrać opodatkowanie przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzieżawy lub innych umów o podobnym charakterze zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jeżeli przedmiot najmu nie ma związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że obecnie prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych oraz że zamierza Pan zawrzeć umowę na wynajem mieszkania, które nie jest składnikiem działalności gospodarczej i wynajmowne nie będzie wykorzystane do działalności gospodarczej. Wobec powyższego osiągane z tego tytułu przychody nie będą zaliczone do przychodów z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od od osób fizycznych, stanowić będą natomiast odrębne źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustwy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony przez stronę stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego tutejszy organ podatkowy stwierdza, że w 2005 roku ma Pan możliwość wyboru opodatkowania przychodów z najmu na zasadach ogólnych, bądź zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Wyboru formy opodatkowania można dokonać w myśl art. 9 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast jeżeli rozpoczęcie najmu następuje w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia najmu, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.