POSTANOWIENIE - Interpretacja - WP/415-119/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.10.2005, sygn. WP/415-119/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku płatnika z dnia 09.09.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dot. czy wynagrodzenia pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy na płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Płatnik pismem z dnia 09.09.2005 r. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12.10.1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych i rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 08.06.1999 r. (Dz.U. z 1999 r. Nr. 51, poz. 521 ze zmianami) określiło i wypłaca miesięczną wysokość wynagrodzeń dla pozaetatowych członków kolegium w kwotach do 60% miesięcznego wynagrodzenia etatowego członka kolegium. Pozaetatowi członkowie otrzymują wynagrodzenie określone w regulaminie Kolegium tj.:

  • rozpoznanie (przygotowanie referatu na posiedzenie i sporządzenie uzasadnienia decyzji) według sygnatur akt wpływających do Kolegium,
  • udział w rozprawach administracyjnych przed Kolegium w sprawach własnych oraz własnego składu orzekającego,
  • udział w rozprawach przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym.

Płatnik wypłacając miesięczne wynagrodzenie pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości 102,25 zł.

W złożonym wniosku zadano pytanie: czy wynagrodzenia pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy na płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek.

Płatnik uważa, że wypłacane wynagrodzenia pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego nie korzystają ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych zatem płatnik prawidłowo od wypłaconych wynagrodzeń pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu w wysokości 102,25 zł.

Art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr. 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 roku za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów , o których mowa w pkt. 7.

Przychody określone w art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. dotyczą czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich. Przepisy prawa podatkowego, ani też materialnego prawa administracyjnego nie definiują w żaden sposób pojęcia ,,obowiązków społecznych lub obywatelskich?.

W orzecznictwie i doktrynie przyjęto, że o pełnieniu obowiązku obywatelskiego można mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności w pracy samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie. Tak rozumiane obowiązki społeczne lub obywatelskie można pełnić nie tylko na podstawie wyboru, lecz także w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczania przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek określonych zdarzeń prawnych.

Jak wskazano w wyroku z dnia 7 października 1997 r., sygn. akt III SA 253/96 (publ. LEX): wyrażenie ,, osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich? należy rozumieć bardzo szeroko. Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993, t. II str. 435 i III str. 296) wyraz ,,społeczny? oznacza między innymi ,,zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, dla zaspokojenia jego potrzeb, będących przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu?. Jeżeli chodzi o wyraz ,,obywatelski?, to oznacza on ,,obowiązek obywatelski,Prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelska zorganizowana z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe?.

Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestnictwem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Będą to również przychody związane z wykonywaniem określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu.

Cechą wspólną tego rodzaju przychodów jest to, że nie stanowią one wynagrodzenia, lecz są rodzajem pewnego ekwiwalentu za poświęcenie swego czasu, wiedzy oraz sił (i związaną z tym możliwością utraty zarobku) na wykonywanie pewnych funkcji na rzecz państwa lub społeczeństwa, przy czym ma to miejsce poza działalnością zawodową tej osoby.

Do osób wykonujących czynności społeczne i obywatelskie należy zaliczyć m.in. radnych rad gmin, rad powiatów i sejmików samorządowych, posłów, senatorów, ławników oraz członków nieetatowych regionalnych izb obrachunkowych, a także członków nieetatowych samorządowych kolegiów odwoławczych.

Pozaetatowi członkowie Samorządowego Kolegium Odwoławczego, zgodnie z art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 12 października 1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych (tekst jednolity z 2001 r. Dz.U. Nr 79, poz. 856 z późniejszymi zmianami) są powołani przez prezesa Rady Ministrów, na wniosek prezesa kolegium, zgłoszony po uzyskaniu opinii zgromadzenia ogólnego kolegium, przyjętej w głosowaniu tajnym, większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, kandydatów na członków kolegium wyłania się w drodze konkursu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, zasadne jest zakwalifikowanie wynagrodzeń otrzymywanych przez pozaetatowych członków Kolegiów Odwoławczych do przychodów określonych w art. 13 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt. 7. Z brzmienia § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 01 lipca 2002 r. w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura tego kolegium (Dz.U. z dnia 18 lipca 2002 r. Nr 109, poz. 960) wynika, iż wysokość wynagrodzenia pozaetatowych członków kolegium, w zależności od przyjętej organizacji pracy i liczby posiedzeń w danym miesiącu określa prezes właściwego kolegium, przy czym miesięczna wysokość wynagrodzenia pozaetatowych członków kolegium nie może przekroczyć 60% miesięcznego wynagrodzenia etatowego członka kolegium. Wynagrodzenia za udział w posiedzeniach otrzymywane przez pozaetatowych członków kolegium podlegają opodatkowaniu w trakcie roku podatkowego na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż Samorządowe Kolegium Odwoławcze jako płatnik obowiązany jest od należności wypłaconych z w/w tytułu pobrać każdorazowo zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (102,25 zł. miesięcznie, nie więcej niż za rok podatkowy 1.227,00 zł.), oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy. Zaliczkę od dochodów wyliczoną w powyższy sposób zgodnie z art. 41 ust. 1a ustawy zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Należy dodać , iż w myśl art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 roku od podatku zwolnione są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich ? do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

W świetle powyższego kwoty stanowiące zwrot kosztów wypłacane przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze osobom pełniącym funkcję nieetatowego członka Kolegium, którzy wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile kwota zwrotu z w/w tytułu nie przekroczy na rzecz danej osoby miesięcznie 2.280 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w piśmie oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż wypłacane wynagrodzenia pozaetatowym członkom Samorządowego Kolegium Odwoławczego nie korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Zatem płatnik od wypłacanych wynagrodzeń (art. 13 ust. 1 pkt 5 w/w ustawy) zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. 102,25zł. miesięcznie).

W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku