P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 Ordynacja Podatkowa (tj. Dz U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z pózn. z... - Interpretacja - 1443/PD/41/415/419/21/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.12.2005, sygn. 1443/PD/41/415/419/21/05, Urząd Skarbowy w Wyszkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 Ordynacja Podatkowa (tj. Dz U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z pózn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.09.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i odpowiedzi na pytania czy wartość netto kuponu rabatowego oraz VAT stanowią koszt uzyskania przychodu oraz czy wartość należnego VAT-u od kuponów rabatowych powiększa limit 0,25% reprezentacji i reklamy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wyszkowie stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 21.09.2005r. podatniczka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jej Firma świadczy usługę płatną mycia samochodów dla wszystkich klientów oraz nieodpłatną usługę mycia samochodów dla klientów, którzy zakupią na stacjach Firmy określoną ilość paliwa (wartość brutto mycia jednego samochodu wg karty rabatowej wynosi 14 zł). Mając powyższe na uwadze Podatniczka wystąpiła z zapytaniem, czy wartość kuponu rabatowego oraz VAT stanowi koszt uzyskania przychodu oraz czy VAT powiększa limit 0,25% reprezentacji i reklamy. Zdaniem Podatniczki wartość kuponu rabatowego jest kosztem uzyskania przychodów nie zwiększa limitu 0,25% reprezentacji i reklamy.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Podatniczka w celu uatrakcyjnienia sprzedaży w swojej stacji paliw dla klientów, którzy zakupią określoną ilość paliwa oferuje nieodpłatną usługę mycia samochodu. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodu są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.Przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nie zawierają ścisłego katalogu wydatków, które są traktowane jako koszty uzyskania przychodów. Aby dany wydatek mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów musi być rzeczywiście poniesiony przez podatnika, musi pozostawać w związku z prowadzoną działalnością i zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów.Opisana we wniosku sytuacja, w której klient kupując określony towar (paliwo) uzyskuje dodatkowo określoną nagrodę (nieodpłatną usługę mycia samochodu) za dokonanie zakupu, świadczy o dokonaniu tzw. sprzedaży premiowej.Przy sprzedaży premiowej nagrodą mogą być towary lub usługi inne niż te, które zostały nabyte w wyniku tej sprzedaży.W katalogu wyłączeń z kosztów nie znalazły się wydatki poniesione przez podatnika w związku z nabyciem lub wytworzeniem towaru lub usługi, będących przedmiotem sprzedaży premiowej. Wydatki związane z nieodpłatną usługą mycia samochodu bądź samą organizacją sprzedaży premiowej jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży stanowią w całości koszt uzyskania przychodu, bowiem podstawowym celem prowadzącego sprzedaż premiową jest osiągnięcie dochodów ze sprzedaży towarów, które nabył lub wytworzył w celu zbycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Realizowana przez Firmę sprzedaż premiowa podstawowego towaru z dołączoną nieodpłatnie usługą zachęca do dokonania zakupu określonego towaru , ale nie polega na rozpowszechnianiu informacji o tym towarze. Przedmiotowe wydatki na wykonanie usługi mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, pozyskanie klienta i uzyskania dochodów, a zatem jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży stanowią w całości koszty uzyskania przychodów. Nie stanowi zaś kosztów uzyskania przychodów wartość kuponów rabatowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wyszkowie informuje że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie dokonania interpretacji. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja Podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie wniesione do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Ciechanowie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł do zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Wyszkowie