Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Z. z dnia 10.11.2005 r. (data wpływu do tut. organy 18.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko Z. przedstawione w sprawie za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosowanie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W dniu 18.11.2005 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Z. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Złożony wniosek spełnia ustawowe wymogi, określone w art. 14a § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że dokonuje on na rzecz uczniów szkół z terenu gminy wypłat świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawanych przez Wójta Gminy na podstawie art. 90b, art. 90c ust. 1 i ust. 2 pkt 1, art. 90d, art. 90m ust. 1 i art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7.09.1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz § 14 uchwały Rady Gminy z dnia 18.04.2005 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zameldowanych na stałe na terenie Gminy. Płatnik zwrócił się do tut. organu o wyjaśnienie czy kwoty wypłacanych na ww. podstawie świadczeń pomocy materialnej korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40, czy też na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy jednostka w związku z ich wypłatą ma obowiązek sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S. Jednostka uważa, że ww. świadczenia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie ma obowiązku wystawiana podatnikom informacji PIT-8S.
Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetów właściwej jednostki samorządu terytorialnego regulują przepisy rozdziału 8a (art. 90b ? art. 90u) ww. ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z art. 90b ust. 1 tej ustawy uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. W oparciu o art. 90c ust. 2 ww. ustawy stypendium szkolne i zasiłek szkolny są świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy - w myśl art. 90f ustawy o systemie oświaty - uchwala rada gminy. Ponadto zgodnie z art. 90m przywołanej ustawy świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a pomoc ta w myśl art. 90p ust. 1 tej ustawy jest zadaniem własnym gminy.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz środków własnych szkół i uczelni przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. W myśl art. 35 ust. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium i przekazać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że dokonuje on wypłat świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawanych uczniom przez Wójta Gminy na podstawie przepisów rozdziału 8a ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty. Kwestie wysokości, form, trybu i sposobu udzielania uczniom pomocy materialnej reguluje przywołana we wniosku uchwała Rady Gminy z dnia 18.04.2005 r. będąca regulaminem uchwalonym na mocy cytowanego wyżej art. 90f ustawy o systemie oświaty. Wypłacana przez płatnika pomoc materialna dla uczniów jest zatem pomocą, o której mowa w art. 90b i następnych ustawy o systemie oświaty i korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ przepis ten nie wprowadza kwotowych ograniczeń zwolnienia, całość wypłacanej pomocy materialnej dla uczniów zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu. Z. jako płatnik nie ma zatem obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania tej informacji dotyczy wyłączenie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.