POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDF-2/415-01/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.02.2005, sygn. PDF-2/415-01/05, Urząd Skarbowy we Włocławku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U.z 2005 r. Nr 8, poz. 60) na wniosek płatnika z dnia 03.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 04.01.2005 r.), uzupełniony o stan faktyczny pismami z dnia 14 i 27.01.2005 r. w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanego miesięcznego ryczałtu za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych dla Burmistrza, z-cy Burmistrza, insp. ds. melioracji i dróg oraz insp. ds. zamówień publicznych, udzielając interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku,

postanawia

uznać stanowisko Urzędu Miasta i Gminy w ... w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanego miesięcznego ryczałtu za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych dla Burmistrza, z-cy Burmistrza, insp. ds. melioracji i dróg oraz insp. ds. zamówień publicznych jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04. 01.2005 r. do tut. Urzędu wpłynęło zapytanie Urzędu Miasta i Gminy w ..., w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanego miesięcznego ryczałtu za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych dla Burmistrza, z-cy Burmistrza, insp. ds. melioracji i dróg oraz insp. ds. zamówień publicznych. Płatnik zwraca się z zapytaniem czy ww. ryczałt należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Płatnik w piśmie z dnia 03.01.2005 r. wskazał, iż miesięczny ryczałt przyznany pracownikowi jako zwrot kosztów używania pojazdów do celów służbowych ustalony został na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dn. 25.03.2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Ponadto w piśmie z dnia 14.01.2005 r. płatnik wyjaśnił, że pracownikom został przyznany miesięczny limit w jazdach lokalnych wynoszący 300 km, a wysokość tego ryczałtu wynika z przemnożenia wyznaczonego limitu przez obowiązującą stawkę za 1 km przebiegu. Natomiast w piśmie z dnia 27. 01.2005 r. płatnik wyjaśnił, iż osoby którym został przyznany ryczałt na używanie samochodów prywatnych do celów służbowych tj. Z-ca Burmistrza, insp. ds. zamówień publicznych i insp. ds. melioracji i dróg są zatrudnione na podstawie umowy o pracę a ryczałty te zostały przyznane przez Burmistrza Miasta i Gminy w oparciu o zawarte umowy w sprawie użytkowania prywatnego samochodu do celów służbowych i obowiązują one do czasu pozostawania w stosunku pracy na tych stanowiskach. Natomiast ryczałt Burmistrzowi M i G który pełni swoje obowiązki na podstawie wyboru od dnia 27.10.2002 r. przyznany został przez Przewodniczącego Rady Miasta i Gminy w ....

Zgodnie z art. 14a § 1 stosownie do właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek płatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na podstawie art. 14a § 1 ww. ustawy w opisanym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw- do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.

Ekwiwalent za używanie przez pracowników własnych pojazdów do celów służbowych w jazdach lokalnych od 1 stycznia do 30 kwietnia 2004 r. nie był zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych i nie mieścił się w zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy.

Od dnia 1 maja 2004 r. kwota zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdu stanowiącego jego własność dla potrzeb zakładu pracy w jazdach lokalnych jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, jedynie wówczas, gdy obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów ustawy i dotyczy określonych w nich grup pracowników. W stosunku do pracownika jedynym źródłem takiego obowiązku czy też możliwości nie jest art. 34a ustawy z 06.09.2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz. 1371 ze zm.), który stanowi w § 1, iż na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane do celów służbowych, samochody osobowe, motocykle i motorowery nie będące własnością pracodawcy. Zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych tych pojazdów następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej między pracownikiem na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25.03.2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271). Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ustawy z dnia 26.06.1974 r. kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

W przypadku osób pełniących obowiązki społeczne i obywatelskie wynikające z ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) zgodnie z art. 25 ust. 4 na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Podróżą służbową w myśl § 1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy (Dz. U. z 2000 r. Nr 66 poz. 800 ze zm.) jest wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu, określonego przez przewodniczącego rady gminy, poza miejscowością, w której znajduje się siedziba rady.

Wskazany przez płatnika przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) nie ma w przypadku ustalonych ryczałtów samochodowych zastosowania, ponieważ określa on jedynie, że wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł., a w przypadku radnych mowa jest tu o należnościach określonych w art. 25 § 4 ustawy o samorządzie gminnym nie zaś ryczałtach określonych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Dlatego też, wypłacany również w 2005 r. wskazanym osobom pracującym w Urzędzie Miasta i Gminy w ... ryczałt z tytułu używania w jazdach lokalnych pojazdów samochodowych dla potrzeb zakładu pracy podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku nie zgadza się ze stanowiskiem Urzędu Miasta i Gminy w ... w sprawie, gdyż ryczałt ten został przyznany tytułem używania samochodu prywatnego do celów służbowych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, co podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania przedmiotowego postanowienia.

Ponadto informuję, że w świetle art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika lub inkasenta, wiąże ona natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, składane za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włocławku.

Urząd Skarbowy we Włocławku