Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 ... - Interpretacja - Pdf 415/51/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.12.2005, sygn. Pdf 415/51/05, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), po rozpatrzeniu pana wniosku z dnia 28.11.2005 r. (data wpływu do Urzędu 8.12.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie podatku dochodowego jest prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymał pan refundację z Funduszu Pracy na doposażenie stanowisk pracy wypłaconą 30.12.2004 r. na skutek spełnienia warunków określonych w § 2 umowy o refundowanie kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy zawartej w dniu 21.12.2004 r. z Dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy. Stosownie do zawartej umowy Urząd Pracy zrefundował panu ze środków Funduszu Pracy część kosztów w wys. 18.000 zł poniesionych na zakup środka trwałego nabytego w dniu 22.12.2004 r. za kwotę brutto 46.347,80 zł. Uzyskane środki z dniem ich otrzymania, tj. 30.12.2004 r., wprowadzono do księgi przychodów i rozchodów po stronie przychodów, w zakresie amortyzacji zrefundowanego środka trwałego odpisów dokonywano od pełnej wartości netto środka trwałego w całości, wprowadzając do kosztów wyliczony odpis. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdził pan, że błędnie rozliczono otrzymane świadczenie ? wskazując, iż przedmiotowa refundacja nie stanowi przychodu i wymaga sporządzenia korekty do zeznania za 2004 r.; w zakresie wyliczenia amortyzacji od zrefundowanego środka trwałego amortyzację należało naliczyć od pełnej wartości netto środka trwałego, lecz do kosztów wliczyć tylko tę część odpisów, która nie była objęta dofinansowaniem.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, udziela poniżej interpretacji.

Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia

otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż ustawodawca wyraźnie wskazuje, iż za przychód z działalności gospodarczej nie uważa się dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów, zwrotu wydatków wyłącznie, gdy są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Przedstawiony przez pana stan faktyczny wskazuje, że świadczenie otrzymano jako zwrot poniesionego wydatku zakupu środka trwałego od którego zgodnie z art. 22a - 22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, zatem w tym konkretnym przypadku otrzymana refundacja nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych oraz metody ustalania wartości początkowej środków trwałych określone zostały w przepisach od art. 22a do art. 22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przepisów tych nie wynika, że w przypadku otrzymania dotacji na pokrycie kosztów związanych z zakupem środka trwałego należy dokonać zmiany wysokości wartości początkowej tego środka. W wymienionej sytuacji zastosowanie będzie miał przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodu: odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W świetle powyższych przepisów, po otrzymaniu dotacji na zakup środka trwałego, nie należy zmieniać wartości początkowej środka trwałego, ani też wysokości stawek amortyzacji. Do kosztów natomiast nie zaliczy Pan odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości środka, która odpowiada kwocie otrzymanej dotacji. Należy sporządzić z uwzględnieniem danych wynikających z ewidencji środków trwałych dowód wewnętrzny, w którym należy określić tę część odpisów (tj. bez dotacji), która stanowi koszt uzyskania przychodu.

Reasumując, otrzymana przez pana refundacja jest zwolniona z opodatkowania, natomiast fakt otrzymania refundacji nie wpłynie na wielkość wartości początkowej ani na wielkość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych. Jednak do kosztów uzyskania przychodów może pan zaliczyć tylko tę część odpisów od wartości początkowej, która nie była objęta dofinansowaniem.

Urząd Skarbowy w Krośnie