Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 2.03.2005 r. (uzupełnionego w dniu 11.03.2005 r.) w spra... - Interpretacja - II US I PB-415/10/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.03.2005, sygn. II US I PB-415/10/05, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 2.03.2005 r. (uzupełnionego w dniu 11.03.2005 r.) w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) postanawia stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznać za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 2.03.2005 r., uzupełnionym 11.03.2005 r. Gimnazjum zwróciło się z zapytaniem czy od wydanych z funduszu socjalnego bonów towarowych emerytom przejętym po zlikwidowanej szkole należy naliczyć podatek dochodowy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że uchwałą nr X/49/99 z dnia 9.03.1999 r. Rada Miasta zlikwidowała Szkołę Podstawową, natomiast w wykonaniu tej uchwały zarządzeniem nr IV/706/04 Prezydent Miasta z dnia 8.09.2004 r. nakazał przejęcie obowiązków po zlikwidowanej Szkole Podstawowej między innymi w zakresie prowadzenia odpisów na fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli, emerytów i rencistów - Gimnazjum.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 4.03.1997 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 70, poz. 335 ze zm.) pracodawca może zwiększyć fundusz nie tylko na byłych pracowników - emerytów i rencistów, a więc osoby, które zatrudniał po raz ostatni przed nabyciem uprawnień emerytalnych lub rentowych, ale także na emerytów i rencistów ze zlikwidowanych zakładów pracy. Zapis art. 53 ust. 3a ustawy z dnia 26.01.1982 (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ze zm.) mówi, że w przypadku likwidacji szkoły organ prowadzący szkołę jest obowiązany wskazać inną szkołę, w której będzie naliczany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej szkoły. Osoby te korzystają z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie obowiązującym we wskazanej szkole.

Jeśli pracodawca obejmuje opieką socjalną emeryta ze zlikwidowanego zakładu pracy i otrzymuje on z tego zakładu pracy świadczenia rzeczowe (w tym również bony towarowe), to będzie miał tu zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Przedstawiona interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jednakże wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Organ podatkowy dokonujący interpretacji nie jest uprawniony ani zobowiązany do badania, czy przedstawione we wniosku zaszłości są zgodne ze stanem faktycznym.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie