Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia (zatytułowanego odwołaniem) z dnia 25.01.2006r. wniesionego przez Pana Marka O. zam. ..., ..-... B. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Braniewie z dnia 18.01.2006r. Nr PD1/415-11/05, wydane w trybie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do
zakresu i zastosowania prawa podatkowego, uznając, iż stanowisko Wnioskodawcy o nicpodlcganiu opodatkowaniu podatkiem dochodowym dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej - jest nieprawidłowe,
odmawiam zmiany zaskarżonego postanowienia.
Pismem dnia 7 grudnia 2005 roku Pan Marek O. zwrócił się z prośbą do Urzędu Skarbowego w Braniewie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
Strona w ww. piśmie przedstawiła, że prowadzi gospodarstwo rolne i w ramach tego gospodarstwa prowadzi produkcję zwierzęcą typu trzoda chlewna i drób rzeźny. Pan Marek O. podkreślił, iż na skutek rozwoju nauki i postępu genetycznego biologiczny wzrost drobiu rzeźnego do wagi ubojowej w niektórych przypadkach może nastąpić szybciej niż 6 tygodni, a więc przed upływem terminu przetrzymywania drobiu rzeźnego (innego niż gęsi i kaczki) wskazanego w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Tak więc przed upływem okresu 6 tygodni może nastąpić przekazanie drobiu rzeźnego do uboju. W związku z przedstawioną okolicznością Strona zwróciła się z pytaniem, czy w przypadku, gdy nie zachowa minimalnego okresu przetrzymywania zakupionego drobiu rzeźnego i w tym terminie odsprzedaje do uboju ma zarejestrować dział specjalny produkcji rolnej. Według Pana Marka O. nie będzie to dział specjalny produkcji rolnej, ponieważ art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że działami specjalnymi produkcji rolnej są: (...), fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego (...) oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Braniewie postanowieniem z dnia 18.01.2006r. Nr PD 1415-11/05, wydanym w trybie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, udzielił interpretacji, że Wnioskodawca przedstawił nieprawidłowe stanowisko o niepodleganiu opodatkowaniu podatkiem dochodowym dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Organ 1 instancji uznał, iż w przedmiotowej sprawie, niezachowanie minimalnego okresu przetrzymywania drobiu rzeźnego opisane przez Pana Marka O. we wniosku z dnia 7.12.2005r., nie spełnia kryteriów działalności rolniczej, określonej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. tym samym stanowi dział specjalny produkcji rolnej zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy i jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zgodnie z którym przepisów ustawy nic stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W zażaleniu z dnia 25.01.2006r. (zatytułowanym odwołaniem) Pan Marek O. zarzuca postanowieniu organu podatkowego 1 instancji naruszenie pojęcia gospodarstwa rolnego i działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Strona podkreśla, iż prowadząc chów drobiu rzeźnego w stanie nieprzetworzonym, nie jest w stanie stwierdzić, czy będzie to działalność rolnicza, czy dział specjalny, ponieważ nie wie w jakim okresie brojlery osiągną wagę rzeźną. Z tego względu uważa, iż brak jest możliwości rejestracji działu specjalnego produkcji rolnej zgodnie z art. 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Według Pana Marka O. interpretacja Urzędu Skarbowego jest niewłaściwa również z tego powodu, iż narusza pojęcie działu specjalnego z art. 2 ust. 3 ww. ustawy ?działami specjalnymi są (...) poza gospodarstwem rolnym".
W dniu 9.02.2006r. roku zażalenie Pana Marka O. wraz z aktami sprawy wpłynęło do organu podatkowego 11 instancji.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie pismem z dnia 28.02.2006r. Nr PM/E-4117-1/3/06 wezwałStronę do złożenia wyjaśnień na piśmie w sprawie rodzaju przetrzymywanego drobiu rzeźnego orazwielkości stada, które jest przekazywane do uboju przed upływem okresu 6 tygodni, jak również wkwestii potwierdzenia, czy hodowla i chów trzody chlewnej odbywa się wyłącznie w ramachgospodarstwa rolnego.
W odpowiedzi na ww. wezwanie pismem z dnia 7.03.2006r. Pan Marek O. poinformował,że prowadzi produkcję brojlera kurzego w ramach gospodarstwa rolnego w ilości 160 tysięcy sztukrocznie oraz wskazał, iż kurczęta sprzedawane są w wieku powyżej 6 tygodni.Organ podatkowy II instancji pismem z dnia 9.03.2006r. Nr PM/E-4117-1/3/1/06 zwrócił sięponownie do Strony o uzupełnienie informacji wskazanych w wezwaniu tut. organu z dnia28.02.2006r. Nr PM/E-4117-1/3/06.
Pan Marek O. pismem z dnia 15.03.2006r. oświadczył, że prowadzi gospodarstwo rolne wmiejscowości Szyleny o powierzchni 324,67 ha, w którym prowadzi hodowlę brojlera kurzego i trzody chlewnej. Produkcja brojlera kurzego rzeźnego prowadzona w ramach tego gospodarstwa następuje w pięciu cyklach rocznych po około 32-33 tysięcy w jednym cyklu, a brojlery sprzedawane są w wieku 6-7 tygodni. Strona podkreśla, iż nie sprzedaje brojlera poniżej 6 tygodni oraz nie jest możliwe w chwili obecnej ustalenie, w którym dniu roku rozpocznie się cykl produkcyjny.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, zawiadomieniem z dnia 21.03.2006r. Nr PM/E-4117-1/3/06. wydanym w trybie art. 123 § 1 oraz art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, poinformował Pana Marka O., o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia w sprawie zebranego materiału dowodowego. Strona z powyższej możliwości nie skorzystała.
Organ odwoławczy, po przeanalizowaniu niniejszej sprawy stwierdził, co następuje:
Zagadnienie dotyczące działów specjalnych produkcji rolnej, w tym definicja działów specjalnych produkcji rolnej i powiązana z tą problematyką definicja działalności rolniczej zostały wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 oraz. ust. 2, 3 i 3a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 przepisów ustawy nic stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Ustęp 2 tego przepisu stanowi, iż działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1. jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również, produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
- miesiąc - w przypadku roślin,
- 16 tygodni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
- 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt, licząc od dnia nabycia.
Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ?in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Nie stanowią działów specjalnych
produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ?załącznikiem nr 2" (art. 2 ust. 3a ww. ustawy).
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie (art. 2 ust. 3) za działy specjalne produkcji rolnej uważasię:
- uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych,
- uprawy grzybów i ich grzybni,
- uprawy roślin ?in vitro",
- fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego,
- wylęgarnie drobiu,
- hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych,
- hodowlę dżdżownic,
- hodowlę entomologów,
- hodowlę jedwabników,
- prowadzenie pasiek,
- hodowlę i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Działem specjalnym nie są uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy (?Podatek dochodowy od osób fizycznych. Rok 2005", pod redakcją Janusza Marciniuka, Wydawnictwo C.H. ?BECK", Warszawa 2005, s. 1027).
Oznacza to, że działami specjalnymi produkcji rolnej jest działalność, o której mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzona w rozmiarach przekraczających wielkości określone w załączniku Nr 2 do ustawy.
W świetle powyższego działalność (hodowla i chów brojlera kurzego), o którą pyta Pan Marek O. jest działem specjalnym produkcji rolnej stosownie do zapisu art. 2 ust. 3 ww. ustawy. Działalność ta jest prowadzona przez Wnioskodawcę w rozmiarach przekraczających wielkości określone w załączniku Nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Braniewie przedstawione w postanowieniu z dnia 18.01.2006r. Nr PD 1/415-11/05 uznać należy za prawidłowe.
Natomiast w przypadku, gdy nie zostaną zachowane minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, licząc od dnia ich nabycia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ww. ustawy, nie mamy do czynienia z działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Działalność taka nic może być zaliczona do działów specjalnych produkcji rolnej. Wobec tego taka działalność jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie uznaje za bezzasadny zarzut naruszenia definicji gospodarstwa rolnego, bowiem organy podatkowe obu instancji nie kwestionują faktu, że Pan Marek O. prowadzi gospodarstwo rolne w miejscowości Szyleny.
Wskazany przez Pana Marka O. w zażaleniu z dnia 25.01.2006r. brak możliwości rejestracji działów specjalnych jest bezpodstawny,
ponieważ podatnicy, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie rozpoczęcia prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej są zobowiązani złożyć urzędowi skarbowemu deklarację o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w terminie do 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy, albo są zobowiązani zawiadomić tern organ w terminie 7 dni, jeżeli zaistnieją zmiany w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji (art. 43 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy) lub gdy nastąpi rozpoczęcie w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym przypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku (art. 43 ust. 3 pkt 3 tej ustawy). Pogląd Strony, iż interpretacja Urzędu Skarbowego jest niewłaściwa również z tego względu, iż narusza pojęcie działu specjalnego z art. 2 ust. 3 ww. ustawy ?działami specjalnymi są (...) poza gospodarstwem rolnym", nie ma
zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem działalność opisana przez Wnioskodawcę jest działem specjalnym produkcji rolnej prowadzonym w ramach gospodarstwa rolnego, a zapis znajdujący się w końcowej części art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?poza gospodarstwem rolnym" dotyczy hodowli i chowu innych zwierząt, a więc tych które nie zostały wymienione w art. 2 ust. 3 ww. ustawy.
Jednocześnie należy wskazać na treść przepisu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowalidecyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 - jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Decyzja niniejsza jest ostateczna.
Na niniejsządecyzję służy skarga do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn w terminie do 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. Skargę (w 2 egzemplarzach) wnosi się za pośrednictwem oganu, który wydal zaskarżoną decyzję - na adres Izba Skarbowa w olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg.
Wyłącznym powodem skargi może być niezgodność decyzji z prawem.