Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Górna Nr US I-3/415/2/2006 z dnia 22.02.2006r.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdza, co następuje:
Na podstawie regulacji zawartych w art. 14b § 5 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.
W dniu 10.01.2006r. zwrócił się Pan do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Górna z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dopłat bezpośrednich.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w 2006 roku ma Pan zamiar kupić grunty rolne z przeznaczeniem na częściową uprawę rolną a częściowo na zalesienie terenu. Z tytułu posiadanych gruntów rolnych będzie Pan występował do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o dopłaty bezpośrednie.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Górna wydał postanowienie Nr US I-3/415/2/2006 z dnia 22.02.2006r., w którym stwierdził, że w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), i że otrzymana przez Pana dopłata bezpośrednia jest wolna od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47d cytowanej ustawy.
W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa i dlatego na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa zmienia go niniejszą decyzją.
Warunki i tryb udzielania producentom rolnym płatności bezpośrednich do gruntów rolnych określonych przepisami Unii Europejskiej określa ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych (Dz. U. z 2004r. Nr 6, poz. 40). Art. 2 ust. 1 powołanej powyżej ustawy stanowi, że płatności bezpośrednie przysługują m.in. osobie fizycznej będącej posiadaczem gospodarstwa rolnego, na będące w jej posiadaniu grunty rolne utrzymane w dobrej kubaturze rolnej, przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska.
Dopłaty bezpośrednie do powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego są dopłatami do bieżącej działalności rolniczej. Środki finansowane z budżetu Unii Europejskiej kierowane są do gospodarstw rolnych w każdym roku i mają ścisły związek z działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwie rolnym, a więc bezpośrednio wpływają na przychody z działalności rolniczej gospodarstwa, producenta rolnego. Dla celów podatku dochodowego działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Definicja ta określa jedynie rodzaje działalności zaliczanych do działalności rolniczej. Przyjmując działalność rolniczą za źródło przychodów uzasadnione jest uznanie wszystkich przychodów z tego źródła za ich integralną część. W świetle powyższego dopłaty bezpośrednie stanowią przychody z działalności rolniczej gospodarstw rolnych.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. W związku z powyższym kwota otrzymanej dopłaty bezpośredniej, jako przychód z działalności rolniczej, podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego, interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę fakt, iż udzielono Panu błędnej interpretacji w zakresie stosowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasadnym jest zmiana postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Górna z dnia 22.02.2006r, Nr US I-3/415/2/2006.
Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza jak w sentencji niniejszej decyzji.