Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ?Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna z dnia 2 stycznia 2006 r. Nr US I-2/415/42/2005, nie podzielając równocześnie stanowiska przedstawionego przez podatnika.
Wnioskiem z dnia 28 listopada 2005 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna o interpretację przepisów prawa podatkowego.
Wątpliwości Pana powstały na tle
następującego stanu faktycznego.
Uzyskuje Pan przychody z działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie uprawy roślin ozdobnych w szklarniach ogrzewanych (gospodarstwo ogrodnicze). Do rozliczania z Budżetem Państwa w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wybrał Pan normy szacunkowe określające dochód z m2 powierzchni upraw, sporządzając deklarację PIT ? 6. W chwili obecnej nie prowadzi Pan ksiąg rachunkowych. Jest Pan czynnym podatkiem podatku VAT. Z kalkulacji wstępnej na 2006 rok, w związku z rozwinięciem działalności wynika, że Pana przychody wzrosną powyżej kwoty 800.000,00 EURO.
W tym stanie faktycznym Pana wątpliwości budzi zakres stosowania przepisu art. 24a ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w zakresie obowiązku prowadzenia przez podatnika ksiąg rachunkowych w przypadku przekroczenia przez niego przychodu, określonego w przepisach o rachunkowości jako granicznego do powstania
tego obowiązku (800.000,00 EURO).
W Pana ocenie nie powinien być obciążony obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych nawet po uzyskaniu dochodu przekraczającego 800.000,00 EURO.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź ? Górna w postanowieniu z dnia 2 stycznia 2006 r. Nr US I-2/415/42/2005 podzielił pogląd przedstawiony przez podatnika.
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, co następuje:
Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia z urzędu postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.
Definicja działów specjalnych produkcji rolnej została zawarta w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Jednocześnie w art. 2 ust. 2 w/w ustawy sprecyzowane zostały minimalne okresy przetrzymywania zakupionych roślin i zwierząt, przy zachowaniu których działalność wymieniona w art. 2 ust. 3 ustawy jest uznawana za działy specjalne produkcji rolnej.
Okresy te wynoszą licząc od dnia nabycia:
- miesiąc ? w przypadku uprawy roślin,
- 16 dni ? w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
- 6 tygodni ? w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 miesiące ? w przypadku pozostałych zwierząt.
W praktyce dochody oraz należny podatek z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej mogą być ustalone w dwojaki sposób.
Po pierwsze, dochód z działów
specjalnych produkcji rolnej można ustalić na podstawie norm szacunkowych. Pierwotnie normy szacunkowe wykorzystywane do ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej zostały sprecyzowane w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od 1 stycznia 2002 r. minister właściwy do spraw finansów publicznych jest zobowiązany w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa ogłaszać w drodze rozporządzenia normy szacunkowe powiększone w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej ogłaszanego przez Prezesa GUS.
W 2006 roku normy te wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 201, poz. 1663).
Po drugie, podatnik może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, o założeniu której zawiadomiony został właściwy urząd skarbowy przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeśli nastąpiło ono w trakcie roku podatkowego. Dochód podatnika stanowi wówczas różnica pomiędzy wykazanymi w księdze przychodami oraz kosztami ich uzyskania.
Natomiast zgodnie z brzmieniem przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), do osób fizycznych i spółek cywilnych osób fizycznych stosuje się przepisy ustawy, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800.000 EURO (przeliczoną po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski, na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy ? art. 3 ust. 3 ustawy).
Podkreślić należy, iż obowiązek założenia ksiąg rachunkowych po przekroczeniu w/w kwoty nie ogranicza się tylko do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.
A zatem, w przypadku gdy przychody z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej przekroczyłyby rocznie równowartość w walucie polskiej 800 000,00 EURO, to od następnego roku podatnik obowiązany jest prowadzić księgi rachunkowe, zgodnie z cytowanym art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości.
Z uwagi na powyższe, mając na względzie zapis art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał jak w sentencji niniejszej decyzji.