W dniu 15.12.2005 roku złożył Pan wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego, czy w świetle obowiązujących przepisów dopuszczalne jest wysta... - Interpretacja - D-2/415/1/2006

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.01.2006, sygn. D-2/415/1/2006, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 15.12.2005 roku złożył Pan wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego, czy w świetle obowiązujących przepisów dopuszczalne jest wystawienie faktury VAT dla osoby fizycznej za wykonanie usługi remontowej w lokalu mieszkalnym na adres wykonania usługi, a nie na adres zameldowania, który jest jednocześnie adresem zamieszkania podatniczki oraz czy faktura wystawiona na adres miejsca wykonania usługi ogranicza prawo osoby nabywającej usługę remontową do ujęcia jej w uldze remontowej.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z p. zm.) podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego
- budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a przedmiotowe wydatki:
- mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 roku, opublikowanych w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 (art. 27 a ust. 17 ustawy),
- zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),
- nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy),
- dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy),
- ponadto podatnik musi ponieść wydatki na minimalną kwotę wynoszącą 567,00 zł.

Za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:
- własność,
- umowę użyczenia,
- umowę najmu lub dzierżawy,
- inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, iż podatnicy (tj. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności) są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Szczególne zasady wystawiania faktur i kwestie danych, które powinny zawierać zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Z § 9 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia wynika, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.

W związku z tym, że prawo do skorzystania z ulgi remontowo- modernizacyjnej uzależnione jest m. in. od posiadania przez podatnika faktury VAT umożliwiającej identyfikację osoby ponoszącej dany wydatek (tj. stwierdzenie tożsamości tej osoby) - prawidłowym rozwiązaniem jest, gdy faktura VAT zawiera adres zamieszkania podatnika (będący również adresem zameldowania). Adres ten sprzedawca ustala na podstawie oświadczenia kupującego.

Jednakże kwestia adresu wykazanego na fakturze nie przesądza o możliwości odliczenia wydatków remontowych. W związku z tym podatnik posiadający fakturę wystawioną na inny adres niż adres zamieszkania (zameldowania) może w świetle obowiązujących przepisów (do 2005 roku włącznie) dokonać odliczenia 19% wydatków remontowych z tej faktury pod warunkiem, że może wykazać iż faktura dotyczy poniesionych przez niego wydatków na remont domu (mieszkania) położonego w Polsce, do którego posiada tytuł prawny.

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie