Postanowienie - Interpretacja - DP.I 415/40/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.01.2006, sygn. DP.I 415/40/05, Urząd Skarbowy w Kraśniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku zgodnie z przepisem art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na zapytanie, które wpłynęło do tut. Urzędu dnia 10 listopada 2005 r. postanawia: uznać przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie Stan faktyczny: Ze złożonego wniosku wynika, iż podatniczka w dniu 15 marca 2004 roku wspólnie z mężem zawarła z developerem przedwstępną umowę sprzedaży nowego lokalu mieszkalnego. W m-u grudniu 2005 roku ma nastąpić końcowe rozliczenie finansowe z deweloperem oraz odbiór techniczny lokalu wraz z podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego. Po tej czynności ma nastąpić przekazanie kluczy do mieszkania i podatnik nabędzie prawo do wykonywania prac adaptacyjno-modernizacyjnych. Przekazany lokal na dzień odbioru ma być w stanie surowym, czyli bez "białego montażu". Umowa podpisana z developerem zawiera klauzulę, iż od dnia przekazania lokalu protokołem zdawczo-odbiorczym podatnik pokrywa koszty związane z eksploatacją lokalu, koszty związane z administracją i utrzymaniem urządzeń wspólnych dla domu wraz z działką. Podpisanie aktu notarialnego dotyczącego przeniesienia prawa własności lokalu mieszkalnego oraz wpis do księgi wieczystej planowane jest na marzec 2006r.

Stanowisko pytającego: Podatnik stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, ma prawo do odliczenia od podatku w rozliczeniu podatkowym za 2005 rok 19% kwoty wydatków dokonanych po dacie podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, a przed końcem 2005 roku udokumentowanych imiennymi fakturami VAT wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług, poniesionymi na zakup nowych elementów oraz ich montaż w wyżej omawianym lokalu, zgodnie z wykazem wydatków zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzaju wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. Nr 156 poz.788).

Ocena stanowiska wnioskodawcy: Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku stwierdza, że zajęte przez podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe i znajduje potwierdzenie w przytoczonych poniżej przepisach prawa podatkowego.

Odliczenie z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego z dniem 1 stycznia 2004 r. zostało wykreślone z katalogu ulg podatkowych przewidzianych w ustawie z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Natomiast podstawę do dokonywania w latach 2004-2005 odliczenia od podatku wydatków poniesionych w tych latach z w/w tytułu, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, stanowi art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r., Nr 202, poz. 1956).

W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Wysokość wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej - art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy.

Do uzyskania prawa do ulgi z tytułu remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego niezbędne jest zatem równoczesne spełnienie warunków określonych w art. 27a ust. 1 pkt 1, ust. 3 pkt 2 lit. b) oraz ust. 4-7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:

1) podatnik musi ponieść wydatki na wskazany w ustawie cel, tj. na remont lub modernizację, 2) podatnik musi wykazać, iż wydatki dotyczą lokalu mieszkalnego, zajmowanego na podstawie tytułu prawnego,3) wydatki muszą być poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe,4) wysokość tych wydatków należy udokumentować fakturami lub dowodami odprawy celnej, 5) podatnik musi ponieść wydatki na minimalną kwotę wynoszącą 567,00 zł.

Podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od podatku z tytułu poniesienia wydatków na remont i modernizację jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego lub modernizowanego lokalu mieszkalnego.

Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się między innymi:własność,umowę użyczenia,umowę najmu lub dzierżawy,inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Z przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wynika, że w m-u marcu 2004 roku zawarła Pani wraz z mężem przedwstępną umowę sprzedaży lokalu mieszkalnego, na mocy której w m-cu grudniu 2005r. ma nastąpić odbiór techniczny lokalu wraz z podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego. Przeniesienie praw do mieszkania w postaci notarialnej planowane jest natomiast na marzec 2006r. Zatem od dnia odbioru lokalu mieszkalnego dysponować Pani będzie wraz z mężem tytułem prawnym na podstawie tzw. "innego stosunku zobowiązaniowego, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego" tj. protokołem zdawczo-odbiorczym dotyczącym przekazania lokalu mieszkalnego.

Odliczane wydatki, muszą w myśl art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, mieścić się w zakresie robót, materiałów i czynności określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996 r., Nr 156, poz. 788).

Załącznik Nr 2 do tego rozporządzenia obejmuje wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego, i obejmuje:remont, modernizację lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym takich jak: 1) ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,2) podłóg i posadzek,3) okien, świetlików i drzwi,4) powłok malarskich i tapet,5) elementów kowalsko-ślusarskich,6) izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,7) pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników) orazremont, modernizację, wymianę lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujących rozprowadzanie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących;1) instalacji sanitarnych,2) instalacji elektrycznych,3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,4) instalacji przywozowych (domofony) i alarmowych,5) instalacji i urządzeń grzewczych,6) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez podatnika stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że mogą Państwo skorzystać z odliczenia od podatku 19% kwoty wydatków poniesionych w 2005r. po dacie odbioru lokalu i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego, pod warunkiem spełnienia innych wyżej wymienionych przesłanek uprawniających zastosowanie przedmiotowej ulgi. Końcowo informuje się, iż w/w ulga obejmuje lata 2003-2005. Limit ustalony na ten okres w przypadku lokalu mieszkalnego wynosi 4.725,00 zł /19% od kwoty wydatków w wysokości 24.868,42 zł/. Limit ten ulega podwyższeniu o kwotę 945,00 zł /19% od kwoty wydatków w wysokości 4.973,68 zł/ w przypadku remontu i modernizacji instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych w lokalu mieszkalnym. Wyżej określony limit dotyczy podatnika oraz łącznie małżonków bez względu na liczbę remontowanych lokali mieszkalnych.

Zgodnie z powyższym należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 239 i art. 222 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Kraśniku