Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-... - Interpretacja - IX-005/99/Z/K/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.04.2006, sygn. IX-005/99/Z/K/06, Urząd Skarbowy Łódź-Widzew

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź- Widzew uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku z dnia 10.03.2006r.

Wnioskiem z dnia 10.03.2006r. wystąpiła Pani o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii możliwości odliczenia od podatku w ramach ulgi remontowej wpłat na fundusz remontowy do spółdzielni mieszkaniowej za lata 2004 i 2005. Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że zamieszkuje Pani w lokalu mieszkalnym. Umowę użyczenia tego lokalu podpisała z właścicielem mieszkania /synem Tadeuszem Turała/ w dniu 15.12.2003r. na czas nieoznaczony a wszelkie opłaty związane z mieszkaniem ponoszone są przez Panią.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie uważa Pani, że może skorzystać z ulgi remontowej.

W myśl art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004r. oraz art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) podatek dochodowy, obliczony wg art. 27, obniżony o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizacje zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz dokonał wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy Spółdzielni Mieszkaniowej lub Wspólnoty Mieszkaniowej.

Podlegające odliczeniu od podatku wydatki na remont zgodnie z art. 27a ust. 6 ww ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2004r. muszą być udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług (VAT) nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodami odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ustala się na podstawie dowodu tej wpłaty.

Zmniejszenie podatku może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku okresu trzyletniego, tj. 2003-2005, wynosi co najmniej 567 zł, a limit remontowanego lokalu mieszkalnego wraz z dokonanymi wpłatami na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej nie może przekroczyć kwoty 5.670 zł.

Odliczenie to przysługuje osobie, która posiada tytuł prawny do remontowanego lokalu lub budynku mieszkalnego.

Za tytuł prawny uważa się między innymi:

? własność,

? umowę użyczenia,

? umowę najmu lub dzierżawy,

? inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Instytucja użyczenia jest umową cywilnoprawną, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy przez czas oznaczony lub nieoznaczony. A zatem umowa użyczenia lokalu mieszkalnego jest tytułem prawnym, który pozwala na odliczenie od podatku wydatków poniesionych na remont i modernizację tego lokalu. Posiadając umowę bezpłatnego użyczenia oraz dokumenty stwierdzające poniesione wydatki /dowody wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy, faktury VAT dot. wydatków remontowych/ uprawnia Panią do skorzystania z odliczeń od podatku w ramach ulgi remontowej.

Reasumując powyższe przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi remontowej z tyt. ponoszonych wydatków na wyodrębniony fundusz remontowy za lata 2004 i 2005. Przypomina się, że wydatki poniesione w roku 2004 może Pani odliczyć w zeznaniu podatkowym za ten sam rok składając jednocześnie wniosek o stwierdzenie nadpłaty w myśl art. 75 § 2 i 3 Ordynacja podatkowa.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy Łódź-Widzew