Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005r Dz.U.Nr 8, poz.60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana (...), z dnia 15.12.2005r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
W dniu 15.12.2005r do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pana (...) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym otrzymanej pomocy finansowej od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiórki zwłok zwierzęcych bydła, owiec, kóz i świń i transporcie do zakładu przetwarzającego.
W dniu 6.05.2005r podatnik zawarł umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie. Agencja udziela podatnikowi pomocy finansowej na częściowe pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem działalności w zakresie zbiórki zwłok zwierzęcych bydła, owiec, kóz i świń i transporcie do zakładu przetwarzającego.
Podatnik zwrócił się z pytaniem czy z części pomocy finansowej, która nie została wykorzystana za rok 2004 (działalność opodatkowana w formie ryczałtu) można kupić środek trwały i dokonywać odpisy amortyzacyjne.
W 2005r podatnik wybrał opodatkowanie prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych.
Stanowisko podatnika
Zdaniem podatnika z pomocy finansowej, która nie została wykorzystana za 2004r można zakupić środek trwały, a dokonane odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodów.
Ocena stanu prawnego
Ustawą z dnia 29 grudnia 1993r o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ( tekst jednolity z 2005r Dz.U. Nr 31, poz.264 z późn.zm.) utworzono Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest państwową osobą prawną.
Zgodnie z § 23c ust.1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996r w sprawie szczegółowych działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz.U. z 1996r Nr 16, poz.82 z późn.zm.) Agencja może udzielać pomocy finansowej podmiotom zajmującym się:
- zbieraniem lub przetwarzaniem na mączkę zwłok zwierzęcych: bydła, owiec, kóz i świń,
- transportem lub spalaniem mączki, o której mowa w pkt 1.
Powyższa pomoc udzielana jest na podstawie umów zawieranych przez Agencję z podmiotami, które złożą w Agencji wnioski o jej udzielenie, zawierające informacje dotyczące w szczególności:
- określenia przewidywanych kosztów związanych z wykonywaniem działalności, o której mowa w pkt1,
- wysokość wnioskowanej pomocy.
Pomoc udzielana przez Agencję na ten cel pochodzi ze środków budżetu państwa.
Przepisy zawarte w art.14 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U.z 2000r Nr 14, poz.176 z późn.zm.) określają, że przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Jednocześnie zgodnie z art.21 ust.1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U.z 2000r Nr 14, poz.176 z późn.zm.) wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
W myśl art.23 ust.1 pkt 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art.22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wskazać należy, że otrzymywana w 2005r pomoc finansowa od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, objęta jest zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie przepisu art.21 ut. 1 pkt 47c cytowanej ustawy.
W zakresie kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie , nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Oznacza to, że wszelkie dotacje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych wchodzą w zakres powołanego art.23 ust.1 pkt 45 cyt. wyżej ustawy.
W przepisach nie określono, że fundusze i wydatki muszą być przyznane i poniesione w tym samym roku podatkowym, a zatem jeżeli zakup środków trwałych dokonany w 2005r sfinansowany został z otrzymanej w 2004r dotacji, to odpisy z tytułu zużycia tego środka trwałego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Wobec powyższego stanowisko zajęte przez Podatnika we wniosku, co do zastosowania w przedmiotowej sprawie przepisów prawa podatkowego nie jest zgodne z przepisami prawa.