P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1421/BF/415-45/GJ/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.02.2006, sygn. 1421/BF/415-45/GJ/05, Urząd Skarbowy w Pruszkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Działając na zasadzie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r., nr 8, poz. 60 z późn. zm./, art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm./, w związku z wnioskiem z dnia 08.12.2005r. w zakresie zwolnienia przychodu otrzymanego z tytułu bezzwrotnej pomocy z Europejskiego Funduszu Społecznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie potwierdza stanowisko wnioskodawcy i uznaje je za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę:

Spółka jawna realizuje kursy kosmetyczne w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa. Czy wynagrodzenia wypłacane przez wnioskodawcę z tytułu umów zlecenia , o dzieło lub stosunku pracy osobom zaangażowanym przy realizacji projektu w części sfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego ?

Stanowisko w sprawie:

Zdaniem wnioskodawcy dochody pracowników i innych osób , z którymi zawarto umowy cywilnoprawne korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Ocena prawna stanowiska:

Na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm./ wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

a/ pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b/ podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przepisu ustawy wynika, iż zwolnienie od podatku dochodowego adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jednakże zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy np. zlecenia , o dzieło zawartej z podmiotem , który ?pierwszy? otrzymał bezzwrotną pomoc , a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu , wypełniają dyspozycję art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym . Natomiast dochody kolejnych podatników, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu np. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zlecił wykonanie określonych czynności , zostały wyłączone ze zwolnienia stosownie do postanowień w/ w przepisu.. Chodzi tu o podwykonawców. Taką wykładnię zaprezentowało Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 27.06.2003r. , nr PB 5/IMD-033-21-1128/03.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku o interpretację przepisów podatkowych o zwolnieniu od podatku dochodowego wynagrodzeń wypłaconych bezpośrednio ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W przypadku zaś wynagrodzeń wypłaconych ze środków Skarbu Państwa, to będą podlegać one opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, ul. Felińskiego 2b za pośrednictwem tut. Organu w terminie siedmiu dni od dnia jego doręczenia/ art. 236 i art. 223 § 1 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej/.

Urząd Skarbowy w Pruszkowie