Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Pani (...), oceniając stanowisko Wnioskodawcy w sprawie opodatkowania nienależnie otrzymanej w 2004 roku trzymiesięcznej odprawy i zwróconej pracodawcy po upływie roku podatkowego przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2006 roku o udzielenie interpretacji jako nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: W związku ze zwolnieniem z pracy w dniu 30 kwietnia 2004 roku nie z winy pracownika, Wnioskodawczyni w maju 2004 roku otrzymała trzymiesięczną odprawę pieniężną. Wyrokiem Sądu z dnia 24 stycznia 2005 roku została przywrócona do pracy na poprzednich warunkach i podjęła pracę od dnia 27 stycznia 2005 roku. W tej sytuacji Zarząd Firmy wezwał Wnioskodawcę do zwrotu odprawy pieniężnej jako świadczenia nienależnego. W wyniku porozumienia zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a Zarządem Firmy w dniu 10 czerwca 2005 roku zostały podjęte poniższe postanowienia: - zaliczenia na poczet spłaty odprawy przysługującej nagrody jubileuszowej w kwocie (brutto), - spłata w 24 miesięcznych ratach potrącanych z pensji począwszy od miesiąca czerwca 2005 roku, - umorzenie kwoty x zł.
2. Przedmiot interpretacji: Przedstawiając powyższe Wnioskodawczyni zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa, czy zakład pracy powinien skorygować dochody za 2004 rok podatkowy, pomniejszając je o wysokość wypłaconej odprawy pieniężnej, zwróconej po upływie roku podatkowego.
3. Stanowisko Wnioskodawcy: Jako własne stanowisko przedstawiła pogląd, iż zakład pracy powinien zrobić korektę jej dochodów za 2004 rok, pomniejszając je o wysokość odprawy pieniężnej.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej. Cytowana ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.
Jak stanowi przepis zawarty w art. 26 ust. 1 pkt 5 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.
W myśl powyższego przepisu, w sytuacji dokonania w roku podatkowym zwrotu nienależnie pobranej w 2004 roku odprawy pieniężnej, w zeznaniu podatkowym za rok, w którym ten zwrot został dokonany może Pani odliczyć od dochodu zwróconą kwotę nienależnie pobranego świadczenia (o ile zwrot nie został potrącony przez płatnika).
W świetle powyższego nie ma podstaw aby zakład pracy dokonał korekty dochodów za 2004 rok podatkowy, ani składania korekty zeznania za ten rok podatkowy.
Stąd postanowiono, jak w sentencji. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).