P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PDF/415-0084/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.12.2005, sygn. PDF/415-0084/05, Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

(tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko Pana (...) przedstawione we wniosku z dnia 10.10.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie dotyczącej prawidłowości zakwalifikowania zbiorników paliwowych do środków trwałych jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.10.2005r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 10.10.2005r. wynika, iż prowadzi Pan wspólnie z żoną działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży paliw. W grudniu 2004 r. zakończyli Państwo inwestycję pod nazwą " Rozbudowa Stacji Paliw". W czasie trwania inwestycji dokonano również wymiany dwóch zbiorników paliwowych stanowiących w ewidencji środków trwałych odrębny środek trwały amortyzowany wg indywidualnej stawki amortyzacyjnej. Pojemność zbiorników wynosiła 21.000 litrów każdy, a wymieniono je na zbiorniki o pojemności 30.000 litrów każdy. Konieczność wymiany spowodowana była utratą zdolności użytkowej na skutek upływu czasu i eksploatacji. Zakup zbiorników i koszty związane z wymianą zostały zaliczone do środków trwałych w budowie i po zakończeniu prac wprowadzone zostały do ksiąg z dniem 31.12.2004 r. jako nowe środki trwałe - zgodnie z KŚT grupa 1 i amortyzowane są zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wg 4,5% stawki amortyzacyjnej.

Pytanie: Czy zbiorniki paliwowe zostały prawidłowo zakwalifikowane do środków trwałych czy też należało potraktować wymianę zbiorników jako remont, a koszty związane z ich zakupem należało zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodu.

Stanowisko:

Zdaniem podatnika zakupione i wymienione zbiorniki paliwowe winny być zaliczone do środków trwałych i winny być amortyzowane zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stawką 4,5% rocznie.

Ocena prawna stanowiska podatnika:

Zgodnie z art.22a ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000r., Nr 14 poz. 176 ze zm.) Amortyzacji podlegają, (...) stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty
    • o przewidywanym
  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy (...), zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. Nr 112 poz.1317 ze zm.). Klasyfikacja Środków Trwałych jest usystematyzowanym zbiorem obiektów majątku trwałego służącym m.in. do celów ewidencyjnych, ustalaniu stawek odpisów amortyzacyjnych oraz badań statystycznych.

W Klasyfikacji Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji przyjmuje się pojedynczy element majątku trwałego spełniający określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług. Może być nim np. budynek, maszyna, pojazd mechaniczny itp. Jedynie w nielicznych przypadkach dopuszcza się w ewidencji przyjęcie za pojedynczy obiekt, tzw. obiekt zbiorczy, którym może być np. zespół przewodów rurociągowych, zespół latarni jednego typu użytkowanych na terenie zakładu, ulicy, osiedla lub zespoły komputerowe (vide: część I - objaśnienia uwagi wstępne ).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż stare zużyte zbiorniki paliwowe stanowiące odrębne środki trwałe zostały wymienione na nowe zbiorniki paliwowe. Zatem nie nastąpił remont czy ulepszenie starych środków trwałych jakimi były dotychczas używane zbiorniki, lecz nastąpiło nabycie nowych zbiorników, będących odrębnymi środkami trwałymi. Mając powyższe na uwadze tutejszy organ podatkowy podziela zaprezentowane we wniosku z dnia 10.10.2005r. stanowisko.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Informuje się także, iż niniejszej interpretacji udzielono wg stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania nin. postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

W przypadku zmiany przepisów podatkowych mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie niniejsza interpretacja stanie się nieaktualna.

Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej