Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17.10.2005 r., uzupełnionym pismem złożonym w dniu 10.11.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków na naprawę samochodu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych, jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 17.10.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony następnie pismem złożonym w dniu 10.11.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z opisu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie wynika, że wnioskodawca rozpoczął od 01.02.2005 r. prowadzenie działalności gospodarczej - indywidualna praktyka lekarska. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawca ma wątpliwości czy może ewidencjonować w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatki z tytułu napraw (usunięcia usterek) samochodu, wprowadzonego do ewidencji środków trwałych swojego przedsiębiorstwa, przeprowadzanych u mechanika, który nie jest podatnikiem podatku VAT.
Stanowisko podatnika:
Podatnik wyraził swoje stanowisko twierdząc, że wydatki z tytułu naprawy (usunięcia usterek) samochodu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych może zaewidencjonować w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Stanowisko tut. organu podatkowego:
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Użyty przez ustawodawcę, w powołanym wyżej przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwrot "w celu osiągnięcia przychodów" oznacza, iż aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, to pomiędzy tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy. Generalnie można przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.
Tak więc podatnik może uznać poniesione wydatki za koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że:
- wydatki te zostaną faktycznie poniesione,
- ich poniesienie ma związek z osiąganym przychodem,
- wydatki te nie mogą znajdować się w grupie wydatków i odpisów, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów,
- poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodu musi być właściwie udokumentowane.
Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny, w świetle przywołanej wyżej treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, wydatki z tytułu naprawy (usunięcia usterek) samochodu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych może Pan zaewidencjonować w ciężar kosztów uzyskania przychodów swojego przedsiębiorstwa, zatem tut. organ podatkowy podziela Pana stanowisko wyrażone we wniosku.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Informuje się także, że nin. interpretacji udzielono w/g stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania nin. postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
W przypadku zmiany przepisów podatkowych mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie nin. interpretacja stanie się nieaktualna.